Nuori: ahdistaako korona? 7 vinkkiä mielen rauhoittamiseen

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Nuori: ahdistaako korona? Et ole ainoa. Moni nuori kärsii koronaviruksen aiheuttamista poikkeusoloista: etäopiskelu tuntuu raskaalta ja yksinolo ahdistaa. Tärkeintä on, että et jää yksin ajatuksiesi kanssa ja pysyt rutiineissasi. Pidä itsestä ja läheisistä huolta. Lue artikkelista 7 vinkkiä mielen rauhoittamiseen.

 

1. Pysy etäällä, mutta yhteydessä.

Vaikka fyysistä kanssakäymistä on rajoitettu, on tärkeää ettet jää yksin. Pidä siis yhteyttä perheeseesi ja ystäviisi ja sukulaisiisi puhelimen, sähköpostin tai sosiaalisen median välityksellä. Mikäli poikkeustilanne ahdistaa, saat tukea huoliin ja murheisiin erilaisilta auttavilta tahoilta. Olemme koonneet listan nuorta auttavista tahoista tänne. Älä jää yksin!

2. Vähennä uutisten ja sosiaalisen median seurantaa.

Korona puhututtaa mediassa: uutiskanavat sekä sosiaalinen media vilisee aihetta koskevaa tietoa. Jos huomaat, että lukemasi uutiset ja postaukset aiheuttavat ahdistusta ja stressiä, suosittelemme sinua poistamaan ne kanavat ja hastagit, mitkä aiheuttavat sinussa näitä tuntemuksia. Uutisten seuraamista ei kannata lopettaa kokonaan, jotta pysyt perillä tärkeimmistä asioista ja sivistät itseäsi, mutta mikäli uutiset ahdistavat, kannattaa niiden lukemista vähentää esimerkiksi kerran tai kahdesti päivässä.

3. Opettele uusi taito.

Ajan saa kulumaan opettelemalla jokin uusi taito. Lisäksi aika menee murehtimisen sijaan keskittymiseen. Opettele vaikka uusi kieli tai soitin. Youtubesta löytyy joka lähtöön tutoriaaleja sekä vinkkejä uuden taidon opetteluun. Lisäksi moni palvelu tarjoaa maksuttomia vinkkejä ja materiaaleja etäopiskelun tueksi sekä vapaa-ajan iloksi, katso lista täältä.

4. Liiku arjessa.

Ulkoilla saa, kunhan muistat pitää turvavälin muihin ihmisiin, joten jos neljän seinän sisällä oleskelu ahdistaa, kannattaa lähteä happi hyppelylle. Suuntaa lähimpään metsään kävelylle tai puistoon treenaamaan, lyhytkin oleilu luonnossa vähentää stressiä. Muista venytellä ja jumpata etäopiskelun välissä.

5. Harjoita mindfulnessia.

Kun ajatukset lähtevät vaeltamaan, rauhoittua esimerkiksi mindfulness-harjoituksien avulla. Harjoituksia voi tehdä melkein missä vaan. Lue lisää mindfulnessista eli tietoisuustaidosta täältä.

6. Syö hyvin ja säännöllisesti.

Energiaa menee enemmän silloin kuin olemme ahdistuneita. Pyri siis syömään viisi kertaa päivässä monipuolista ja terveellistä ruokaa. TEKOn ravintosivuilta löydät tiiviin paketin hyvästä ja monipuolisesta ravinnosta.

7. Nuku riittävästi.

Riittävä uni ja lepo edistävät terveyttäsi. Nuoret tarvitsevat unta 8–10 tuntia yössä. Kuitenkin unettomuus voi vaivata ahdistunutta nuorta. Lue lisää unettomuuden hoitoon täältä.

 

Lue myös:

Onko taloutesi tiukilla koronan takia? – helpot säästövinkit nuorelle! Lue artikkeli täältä.