Asiakaspalvelutyössä korostuu halu auttaa

| Ammattiesittely, Henkilökuva, Kaupan ala

Apulaismyymäläpäällikkö ja myyjä Elsa Kehä, 26, Nissen, Jumbo

 

Luova ongelmanratkaisutaito, asiakaspalvelu ja ajoittain hyvinkin hektiset työpäivät pitävät Elsa Kehän hyvässä vireessä mukavista työkavereista puhumattakaan. Optisen myyjän työssä vaaditaan monipuolista osaamista, sillä alalla yhdistyvät terveydenhuolto, muoti ja käsityö.

Kummitätini on optikko ja hän suositteli minulle tätä alaa ja sillä tiellä ollaan, Kehä nauraa muistellessaan uransa alkua.

Elsa Kehä, 26, on työskennellyt kuusi vuotta kauppakeskus Jumbon Nissen-liikkeessä Vantaalla. Tällä hetkellä hän toimii apulaismyymäläpäällikkönä ja myyjänä. Kehän toimenkuvaan kuuluu asiakaspalvelua, liikkeen ulkoasusta huolehtimista, tiedonvälitystä ja hallinnollisia tehtäviä.

Tämä on hyvin pitkälti normaalia myymälätyötä. Tyypilliseen työpäivään kuuluu asiakaspalvelun lisäksi näöntarkastukseen saapuvien asiakkaiden tietojen valmistelua, kehysten esittelyä ja tavaroiden vastaanottoa.

Kehä on suorittanut optisen myyjän näyttötutkinnon sekä opiskellut vuoden verran optometriaa ammattikorkeakoulussa. Lisäksi optisen alan järjestöt ja yritykset järjestävät erilaisia koulutus- ja messutapahtumia, sillä ala kehittyy jatkuvasti linssiteknologian ja kehysten saralla. Myös itse myymälätyöskentely on koko ajan kehittyvä prosessi.

Liikkeessä työskentelyssä jokaisen pitää osata tehdä kaikkia asioita, mutta osaamista on mahdollista kehittää myös omien mielenkiinnon kohteiden mukaan. Meillä on esimerkiksi kehysasiantuntijan koulutusta ja myyntikoulutusta, Kehä kertoo.

Verkkokaupan myötä syntyy uudenlaisia tapoja yhdistellä erilaisia verkko- ja myymälätoimintoja sekä palvelumuotoja. Nettikaupan yleistyessä perinteiselle liikkeelle on Kehän kokemuksen mukaan yhä kysyntää.

Verkkokauppa avaa uusia mahdollisuuksia, mutta liikkeessä on mahdollista tarjota vieläkin yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa palvelua sekä ratkaisuja, Kehä pohdiskelee.

Kaupan alan laajentuneet aukioloajat vaativat työntekijöiltä joustoa, mutta mahdollistavat myös hyvin erilaiset vuorot ja työviikot. Kiireisessä myymälässä on tärkeää hahmottaa kokonaisuus, jotta asiakaspalvelu ja myymälän arki pyörivät mahdollisimman sujuvasti. Kaikkein oleellisinta taitaa kuitenkin olla aito kiinnostus asiakkaan auttamiseen.

Tässä työssä tärkeää on ihmisläheisyys, sillä pääsee pitkälle. Nippelitiedon ja tuotetiedon oppii, kunhan uskaltaa kysyä.

Lue lisää kaupan alan mahdollisuuksista!
Teksti ja kuva: Niko Jekkonen


Share on FacebookTweet about this on Twitter