Asiakaspalvelutyöstä on hyötyä tulevaisuudessa

| Kesätyökokemus, Teknologiateollisuus

Emmi Vilkanen ja Emmi Hautala olivat kesätöissä Telian kuluttaja-asiakaspalveluissa Turussa. 

Millainen toimenkuvasi on ja millaiset tehtävät kuuluvat vastuullesi?

Emmi H: Työskentelen Telian operaattoriasiakkaiden palvelun ja tuotteiden myynnin parissa. Ratkon asiakkaiden ongelmia puhelimitse, kartoitan tarpeita ja tarjoan näihin sopivaa ratkaisua.

Emmi V: Toimin samoissa tehtävissä. Työssä on kaksi puolta, asiakaspalvelu ja myyntityö, jotka yhdessä muodostavat asiakaspalvelukokonaisuuden.

Millainen on koulutustaustasi?

Emmi H: Opiskelin aiemmin sosiologiaa Turun yliopistossa ja siirryin maisteriohjelmaan Turun kauppakorkeakouluun opiskelemaan markkinointia.

Emmi V: Opiskelen markkinointia Turun kauppakorkeakoulussa ja olen gradua vaille valmis.

Mikä sai sinut kiinnostumaan kesätyöstä Teliassa?

Emmi H: Monet koulukaverini suosittelivat Teliaa ja kertoivat, että täällä on hyvä meininki ja niin mukavaa porukkaa töissä, että täällä on aina hauskaa. Tänne pääseminen ison brändimuutoksen aikaan tuntui myös mielenkiintoiselta.

Emmi V: Olin myös kuullut Teliasta paljon hyvää, kuinka täällä on paljon nuorta porukkaa töissä ja kuinka täällä tuetaan uralla kehittymistä.

Mitä erityisesti odotit kesätyöltäsi?

Emmi H: Tiesin, että pääsen tutustumaan hyviin tiimikavereihin. Halusin myös päästä kartuttamaan myyntitaitoja ja markkinointi- sekä asiakaspalveluosaamista. Tämä on kaikin puolin tärkeää työkokemusta oman urani kannalta.

Emmi V: Halusin päästä työskentelemään asiakasrajapinnassa, sillä siitä on varmasti hyötyä tulevaisuudessa, vaikka työskentelisinkin eri tehtävissä.

Miksi olet kiinnostunut juuri tästä alasta?

Emmi V: Minulla ei alkuun ollut erityistä intohimoa telekommunikaatioalaan, en edes tiennyt mikä on adsl. Kiinnostuin kuitenkin Teliasta, koska täällä katsotaan koko digitalisaatiota laaja-alaisesti eteenpäin, miten se tulee kehittymään ja vaikuttamaan kaikkeen ihmisten elämässä. Esimerkiksi Ruotsissa Telia on tehnyt sovelluksen, missä lapsien puhelinliittymässä on rajoitettu määrä datan käyttöä, mutta lapset voivat saada lisää dataa liikkumalla ja urheilemalla.

Mitä olet oppinut työssäsi?

Emmi H: Ihmistuntemusta, ongelmanratkaisukykyä ja sanavalmiutta. Jokaisessa asiakaskohtaamisessa voi olla uudenlainen ongelma, joka täytyy osata ratkaista niin, että asiakkaalle jää hyvä fiilis.

Emmi V: Kärsivällisyyttä joka suhteessa. Tapauksiin ei aina ole olemassa valmiita vastauksia, joten joudut itse luomaan sopivia ratkaisuja.

Miten voit hyödyntää kesätyössä oppimaasi myös tulevaisuudessa?

Emmi H: Kaikki taidot ovat hyödyllisiä aina myynnistä asiakaspalveluun. Olen myös saanut paljon ammatillista itsevarmuutta.

Emmi V: Olen oppinut olemaan tarpeen vaatiessa tiukka ja luottamaan omaan osaamiseeni. Olen hieman yllättäen oppinut myös ruotsia.

Millainen työnantaja Telia on ollut?

Emmi H: Innostava! Tänne on helppo tulla töihin koska samaistun Telian arvoihin. Meitä arvostetaan ja kuunnellaan. Täällä ei myöskään ole erityisen vahvaa tai jäykkää hierarkiaa, eli voit törmätä esimerkiksi toimitusjohtajaan omalla työpisteelläsi.

Emmi V: Työntekijöistä välitetään ja heihin panostetaan. Täällä on vastuun ja vapauden kulttuuri. Saat myös paljon työkaluja itsesi kehittämiseen. Tukea ja ohjausta on aina tarjolla.

Mikä työssäsi on parasta? Mikä sinua motivoi?

Emmi H: Meillä on huipputiimi! Teemme paljon töitä, mutta osaamme myös pitää hauskaa.

Emmi V: Hyvä yhteishenki. Ilmapiiri on innostava, rento, hauska ja kannustava. Minua motivoi kehittyminen ja kehittäminen, niin että myös itsellä on annettavaa yritykselle.

Millainen on mielestäsi hyvä työnantaja?

Emmi H: Työnantajan arvojen on oltava linjassa omien arvojeni kanssa. Hyvällä työnantajalla on myös rohkeutta ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Se motivoi tekemään työt hyvin.

Emmi V: Hyvä työnantaja pystyy inspiroimaan työntekijää arvomaailman kautta ja tarjoaa etenemismahdollisuuksia, vastuuta ja vapautta.

Oletko kiinnostunut työskentelemään ulkomailla? Tarjoaako Telia kansainvälisiä uramahdollisuuksia?

Emmi H: Olen erittäin kiinnostunut! Telialla on esimerkiksi DareTrainee-ohjelma Pohjoismaiden ja Baltian maiden kanssa, jonka tarkoitus on tuoda uutta näkökulmaa työkulttuureihin.

Millaisia ominaisuuksia työssä tarvitaan?

Emmi H: Rohkeutta, kärsivällisyyttä, ongelmanratkaisukykyä ja heittäytymistä.

Emmi V: Myös itsevarmuutta ja empatiaa tarvitaan sekä kykyä asettua asiakkaan saappaisiin.

Miten suosittelisit tätä alaa nuorille?

Emmi H: Täällä pääsee mukaan digitalisaatioon. Ala tarjoaa nuorille paljon mahdollisuuksia ja erilaisia urapolkuja.

Emmi V: Ala kehittyy kaiken aikaa ja täällä pääsee kehityksen etulinjaan. Telia on yritys, joka haluaa tehdä mullistavia asioita.

 

Teksti ja Kuva: Niko Jekkonen

Lue lisää Telian kesätyöpaikoista.

 

Artikkeli on tehty yhteistyössä Telian kanssa.