Hyvällä flow’lla uuteen lukuvuoteen

| Lauri Järvilehto

Yksi perustavanlaatuisista huiputuksista, joita meille on kerrottu koko ikämme on, että elämä on enimmäkseen tylsää tai turhauttavaa. ”Älä innostu liikaa, elämä on kuitenkin raskasta raatamista.” Höpön löpön.

Ihmisenä olon perustila ei ole turhautuneisuus tai tylsyys, vaan flow. Katso vaikka pieniä lapsia. Kun pikkulapsi turhautuu, hän pyytää apua. Ja kun hänellä on tylsää, hän kysyy lisää tekemistä. Niin kuin Esa Saarinen on sanonut: ”Maailma on täynnä ihmisiä, jotka paahtavat täysillä ja joilla on sisäinen hehku päällä. Harmi vaan, että he ovat enimmäkseen alle seitsemänvuotiaita.”

Meillä kaikilla on mahdollisuus kokea arjessa flow-kokemuksia. Ne syntyvät silloin kun saamme paiskia hommia, jotka ovat riittävän mutkikkaita ollakseen kiinnostavia, mutta eivät niin mutkikkaita, että muuttuvat mahdottomiksi. Flow löytyy siis taitojesi ja haasteiden tasapainotilasta. Kun teet asioita flow’ssa, taitosi karttuvat. Opit uutta ja pystyt seuraavaksi tarttumaan vielä vaativampiin haasteisiin.

Flow-tilan vastakohtia ovat tylsyys ja turhautuneisuus. Etenkin tylsyys on alati suurempi haaste niin kouluilla kuin työpaikoillakin: 25 % suomalaisista koululaisista kärsii ”bore-outista”, tylsyyden aiheuttamasta ahdistuksesta.

Tylsyyteen ja turhautuneisuuteen on kuitenkin olemassa tehokkaat lääkkeet. Jos tekeminen tuntuu liian helpolta, tee haastavampia juttuja. Selaa oppikirjaa pari lukua eteenpäin ja kokeile onnistuuko. Googlaa tarvittaessa lisää oppia vaikka kotona.

Ja jos tekeminen on vaikeaa, pyydä apua. Yksi järisyttävimmistä löydöksistä, joita olen tutkimuksissani tehnyt on, ettei tyhmiä ihmisiä ole olemassa. On vain niitä, jotka osaavat jo, ja niitä jotka eivät vielä osaa. Silta jälkimmäisestä edelliseen on oppiminen – ja siinä jo oppinut voi usein auttaa.

Albert Einstein valmistui luokkansa huonoimpana ja vietti kaksi vuotta työttömänä. Richard Branson jätti koulunsa kesken lukihäiriön takia. Gillian Lynne meinasi saada ylivilkkausdiagnoosin, koska hän ei pysynyt koulussa hetkeäkään paikoillaan.

Einstein löysi flow’nsa fysiikasta, Branson bisneksestä ja Lynne tanssista ja sittemmin koreografiasta suunnitellessaan Phantom of the Operan ja Catsin tanssiaskeleet. Kukin osasi myös tarvittaessa pyytää apua silloin kun ei osannut.

Flow ei ole yksityisasia. Uskalla haastaa itsesi, uskalla pyytää apua ja uskalla myös auttaa. Me voimme kaikki kannatella toisiamme hyvällä flow’lla uuteen lukuvuoteen!


Hyvällä flow’lla uuteen lukuvuoteen

Lauri Järvilehto

Filosofian Akatemia , Filosofian Akatemia

Kirjoittaja on metafyysinen tutkimusmatkailija, maailmansalapoliisi ja Sherlock Holmes -fani. Hänen intohimonaan on kehittää ja rakentaa uusia ratkaisuja, jotka lisäävät ihmisten hyvinvointia ympäri maailmaa. Järvilehto on toiminut tutkijana, kirjailijana, yrittäjänä ja muusikkona. Viime aikoina hän on työskennellyt erityisesti oppimisen ja koulun uudistamisen parissa.