Halu ymmärtää kemian ilmiöitä vei Joensuuhun

| Itä-Suomen yliopisto, Opiskelijaesittely

Hanna Paananen - kemia ja Olli Karkkulainen - matematiikka

Hanna Paananen, 20, kemistitutkijaopiskelija

“Parasta on se, että voin valita kursseja kiinnostukseni mukaan ja suorittaa ne haluamassani järjestyksessä.”

ABINA

Jo yläkoulussa innostuin kemiasta, kun tunneilla teimme erilaisiin ilmiöihin pohjautuvia kokeita. Minua kiehtovat kemian salaisuudet, ja haluan tietää mitä tai miksi jotakin tapahtuu. On hienoa nähdä, ettei kaikki ole liian korkealentoista, vaan itse pystyn soveltamaan suuriakin keksintöjä. Vaikkapa valmistamaan aspiriinia. Kemistitutkijoiden opintoihin kuuluu esimerkiksi tutkimuskurssi, jolla itse tutkin polymeeripintojen kitkaominaisuuksia. Juuri tällaisten juttujen vuoksi tiesin jo pääsykokeessa haluavani Itä-Suomen yliopistoon opiskelemaan kemiaa.

YLIOPISTOSSA

Ensimmäinen vuosi Joensuussa meni totutellessa uusiin ihmisiin ja ympäristöön, koska kaikki oli niin erilaista kuin lukiossa. Meillä on pieni laitos, jossa kaikki tuntevat opiskelijat ja opettajat nimeltä. Apua voi aina kysyä ja sitä saa keneltä vain. Yliopistossa parasta on se, että voin valita kursseja kiinnostukseni mukaan ja suorittaa ne haluamassani järjestyksessä. Meillä voi kemian opinnoissa valita neljästä pääainelinjasta ja toisaalta neljästä koulutusvaihtoehdosta. Itse haluaisin erikoistua materiaalikemiaan.

TÖISSÄ

Hain ensimmäisenä opiskeluvuonna tutkijakoulutuksen lisäksi myös opettajakoulutukseen ja pääsin sinne. Olen tehnyt satunnaisesti opintojen ohella tuurauksia kouluissa. Opettaminen tuntuu todella mielenkiintoiselta, koska siinä voi koko ajan kehittyä. Koen haasteeksi sen, että toisten ihmisten oppiminen on minun taidoistani kiinni. Kemian alalla on monipuolinen työkenttä, ja kun nyt oikein ajattelee, osaajia tarvitaan vaikka missä. Opettamisen lisäksi voi työskennellä esimerkiksi tutkijana erilaisissa yrityksissä.

Olli Karkkulainen, 23, matematiikan opiskelija

“Olen jo lähes valmis maisteri ja siinä sivussa opiskellut syventävät kurssit myös fysiikasta.”

Joustava opiskelu mahdollistaa paljon kokemuksia.

ABINA

Kävin lukion Itä-Suomen yliopiston normaalikoulun LUMA-linjalla, joka on painottunut matemaattis-luonnontieteellisiin aineisiin. Kuuluin lukioaikoina fysiikan olympiavalmennusryhmään, joten alavalinta ei ollut vaikea. Lukion jälkeen hain opiskelemaan moneen paikkaan ja pääsinkin. Loppujen lopuksi päätin valita Itä-Suomen yliopiston matematiikan opinnot, koska sijainti, koulutuksen taso ja työllistymismahdollisuudet tuntuivat hyviltä. Toisaalta valintaani vaikutti myös mahdollisuus opettajaopintoihin.

YLIOPISTOSSA

Yliopistossa minua on viehättänyt erityisen paljon vapaus tehdä opintoja omaan tahtiin. Olenkin jo lähes valmis maisteri ja siinä sivussa olen opiskellut syventävät kurssit myös fysiikasta. Opiskelu tiiviillä kampuksella on sujuvaa ja tehokasta. Suurimman osan opinnoistani olen tehnyt ainejärjestömme opiskelijabunkkerin lähettyvillä yhdessä kavereiden kanssa. Kursseilla on yleensä kaksi luentoa ja yhdet laskuharjoitukset viikossa. Myös uusia menetelmiä käytetään, kuten opiskelua tutoriaaliryhmissä.

TÖISSÄ

Töitä riittää tulevaisuudessa, sillä moni nykyinen opettaja on lähellä eläkeikää. Hyvää pohjaa työhön olen saanut pitämällä nuoremmille opiskelijoille laskuharjoituksia. Tällä hetkellä koulutan myös työssä olevia opettajia käyttämään TI Nspire-matematiikkaohjelmaa, jotta he voisivat hyödyntää uutta laskinteknologiaa entistä paremmin opetuksessa. Olen myös mukana e-Opin tiimissä tekemässä sähköisiä oppikirjoja. Yliopiston joustavien suoritustapojen ansiosta olen ehtinyt olla monessa mukana.

itasuomfakta

Teksti: Virvamaria Toikka
Kuvat: Ville Kokkolla