Kesätyö K-ryhmässä kehittää monipuolisesti taitoja tulevaisuuteen

| Kaupan ala, Kesätyökokemus

Kalle Seppänen oli kesätöissä K-Citymarketin kassapalveluissa. Hänen mielestään kaikkien pitäisi ainakin kerran työskennellä asiakaspalvelutyössä, koska siinä oppii paljon hyödyllisiä taitoja kanssakäymisestä ja vuorovaikutuksesta.

Millainen toimenkuvasi on ja mitkä tehtävät kuuluvat vastuullesi?

Pääsääntöisesti työni koostuu kassalinjalla toimimisesta ja asiakaspalvelusta. Halutessani pääsen myös hyllyttämään tai tekemään kärryvuoroja.

Millainen on koulutustaustasi?

Valmistuin keväällä muusikoksi Jyväskylästä ja muutin Helsinkiin. Ennestään minulla oli lukiopohja.

Mikä sai sinut kiinnostumaan kesätyöstä K-Citymarketissa?

Tiesin, että kesätöitä on saatava ja ajattelin, että kaupan alalta ja varsinkin asiakaspalvelusta olisi hyvä saada kokemusta tulevaisuutta ajatellen. Olen itse aina ollut K-ryhmän asiakas ja kun täältä löytyi vapaita duunipaikkoja, niin ajattelin, että mikäs siinä.

Hakuprosessista mieleen jäi erityisesti videohaastattelu. Jännitin aluksi kysymyksiin vastaamista, mutta loppupeleissä kaikki meni yllättävän hyvin ja itselle jäi kiva fiilis. Videolla pääsee ilmaisemaan itseään ihan eri tavalla ja työnantajakin näkee paremmin, millainen tyyppi oikeasti on kyseessä.

Millaisia odotuksia sinulla oli kesätyön suhteen?

Eniten odotin uuden oppimista ja asiakkaiden kohtaamista. Tavoitteeni oli tarjota sellaisia asiakaspalvelukokemuksia, joita itse toivoisin saavani. Kun asiakas sanoo, että piristin heidän päiväänsä, on tavoite saavutettu.

Miksi olet kiinnostunut juuri tästä alasta?

Mielestäni kaikkien pitäisi ainakin kerran työskennellä asiakaspalvelutyössä, koska siinä oppii paljon hyödyllisiä taitoja kanssakäymisestä ja vuorovaikutuksesta. Uskon myös, että kokemus kaupan alalta helpottaa työpaikkojen saamista tulevaisuudessa.

Millaisten tehtävien parissa toivoisit työskenteleväsi tulevaisuudessa?

Tällä hetkellä tulevaisuudensuunnitelmani ovat aika avoimet. Muusikkona haluan katsoa, mihin suuntaan urani alkaa kehittyä, mutta jossakin vaiheessa palaan varmaan opiskelemaan. Toistaiseksi olen jäämässä tänne töihin ja minulle on sanottu, että olen aina tervetullut takaisin, vaikka ajatuksena on reissata välillä. Välivaiheen alkaessa elämässäni on helpottavaa tietää, että on paikka, mistä saan duunia.

Mitä olet oppinut kesätyössäsi?

Kassan perusteet ovat konkreettinen taito, josta varmasti on hyötyä tulevaisuudessa. Erilaiset maksutavat ja niiden rajoitteet ovat relevantteja asioita myös henkilökohtaisessa elämässä. Lisäksi on ollut mielenkiintoista nähdä, miten kaupan ala toimii. Yleissivistävä duuni.

Asiakaspalvelun kautta ihmistuntemukseni on kehittynyt ja olen oppinut aistimaan ihmisistä, millainen päivä heillä on menossa. On ollut ihana huomata, että pystyn hyödyntämään opittua omassa tekemisessä ja ilmaisussa. Mitään työtä ei kannata hoitaa robottimaisesti. Aidolla hymyllä pääsee hyvään alkuun kanssakäymisessä. Oikea asenne ja motivaatio ratkaisevat.

Millainen työnantaja K-ryhmä on ollut?

Täällä on toimiva systeemi. Palkat ovat tulleet ajallaan, vuoroja on saanut tarpeeksi ja vapaapäivätoiveitani on kunnioitettu. Vuorotyö on tuonut omat haasteensa, mutta siihenkin tottuu yllättävän nopeasti. Nykyään pidän siitä, että pystyn vaihtelevasti tekemään asioita aamu- ja iltapäivisin.

Työkaverit ovat todella mukavia ja ilmapiiri avoin. Muista kesätyöntekijöistä sai alussa vertaistukea, kun oli vähän hukassa. Vakituiset työntekijät puolestaan neuvoivat ja olivat tukena koko perehdyttämisprosessin ajan. Kassatyössä ei tietenkään hirveästi ehdi jutella työkavereille, mutta meillä oli todella hyvä tunnelma ja näimme toisiamme myös vapaa-ajalla.

Miten perehdyttäminen oli järjestetty?

Perehdytys oli intensiivinen. Ensimmäisenä päivänä yleiset käytännöt käytiin läpi perinpohjaisesti. Aluksi tutustuimme tiloihin ja asiakaspalvelutyön saloihin. Sen jälkeen kävimme yhdessä läpi miten kassa toimii. Asioihin perehdyttiin syväluotaavasti heti alussa. Myöhemmin unohtuneita asioita sai kysyä ja todellisuudessa tekemällä oppii parhaiten.

Mikä on parasta työssäsi?

Mukavat asiakkaat, varsinkin ne, jotka antavat positiivista palautetta. Yksikin hyvä asiakaskohtaaminen nostattaa tunnelmaa useamman päivän ajan. Kannustamme myös toisiamme työkavereiden keskuudessa, se motivoi. Täällä on sellainen olo, että hyvä duuni ei jää huomiotta. Arvostan tätä kokemusta kokonaisuudessaan ja uskon, että hyödyn opeistani tulevaisuudessa.

Monipuolisuus on myös plussaa. On pikakassoja, itsepalvelukassoja, hyllyttämistä ja kärryvuoroja. Toiveita saa esittää ja vaihtelu virkistää. Henkilökohtaisesti pidän erityisesti kärryvuoroista. Kärryvuorossa kerään siis ostoskärryt parkkipaikalta ja ajan ne kaupan eteen. Kuka nyt ei pikkupoikana halunnut työntää kahtakymmentä kärryä samaan aikaan?

Mikä on mieleenpainuvin tapahtuma työssäsi?

Eräänä perjantaina esimies pyysi minua käymään tilityshuoneessa ja mietin heti, että mistä tulee sanomista. Hiki virtasi kun pohdin mitä oikein olen tehnyt, kunnes esimies iski kolme lappua pöytään ja kertoi, että harvoin tulee näin paljon positiivista palautetta viikon aikana. Se oli todella voimaannuttava kokemus ja tajusin, että pärjään tässä duunissa.

Minkälaisia ominaisuuksia työssäsi tarvitaan?

Sosiaaliset taidot auttavat ja ovat itse asiassa tärkeämpiä kuin aiempi kassakokemus. Työmoraali on itselleni tärkeä asia. Olisi kauheaa mennä töihin ajatellen, ettei halua tehdä hyvää duunia.
Asiakaspalvelussa ei ole vain yhtä sopivaa ihmistyyppiä, vaan erilaiset asiakkaat arvostavat erilaisia asioita. Itse olen luonnostani puhelias ja sosiaalinen, mutta meitä löytyy joka lähtöön. Asiakaspalvelu on asennehomma, kaiken muun voi oppia.

Miksi suosittelisit tätä alaa muille nuorille?

Yleisesti voin todeta, että kokemus kaupan alalta ja kassatyöskentelystä avaa paljon ovia ja duunipaikkoja. Lisäksi kaikkien pitäisi tehdä jotakin asiakaspalvelutyötä, koska se kehittää ihmistä ja vuorovaikutustaitoja.

K-ryhmällä työskennellessä en kokenut epävarmuutta mistään, vaan vuorot, palkat ja vapaat toimivat kuten pitikin. Henkilökuntaedut olivat mukava lisä ja ainakin meidän toimipisteellä oli aivan törkeän mahtava jengi. Hyviä esimiehiä, paljon duunia ja mukavat työkaverit. Eipä sitä muuta oikein voi toivoa.

 

Teksti: Charlotta Forsberg
Kuva: Siiri Huttunen

Video: Mikke löysi K-ryhmän urheilutaustansa ja sosiaalisuutensa kautta

Lue lisää K-ryhmästä kesätyönantajana

 

Artikkeli on tehty yhteistyössä K-ryhmän kanssa.