Kesätyön kautta vuoropäälliköksi Lidlissä!

| Artikkeli, Kesätyökokemus, Vastuullinen kesäduuni

Pari vuotta sitten kauppatieteiden kandidaatti Valtteri Missonen haki Lidliin kesätöihin kuultuaan ystäviltään positiivista palautetta saksalaisen myymäläjätin työpaikkakulttuurista. Lidl oli kiinnostanut Valtteria jo siitä lähtien, kun yritys oli tullut Suomeen, joten haku kesätöihin tuntui kaupan alaa opiskelevalle Valtterille luonnolliselta valinnalta.

Pian Valtteri huomasikin viihtyvänsä Lidlin kannustavassa työympäristössä ja on sittemmin edennyt myymälätyöntekijän tehtävistä vuoropäälliköksi, vastaten myynnin ja asiakaspalvelun lisäksi myymälän tilauksista ja myymälästä silloin, kun apulaismyymäläpäällikkö tai myymäläpäällikkö eivät ole paikalla.

– Lidlissä olen saanut uutta näkökulmaa asiakaspalveluun ja esimiestehtäviin. Olen oppinut käsittelemään erilaisia asiakastilanteita, reagoimaan nopeasti hektisessä työympäristössä tapahtuviin asioihin sekä kehittymään jatkuvasti niin asiakaspalvelijana kuin esimiehenäkin, Valtteri pohtii aikaansa Lidlissä.

Valtteri on ollut erittäin tyytyväinen Lidliin työnantajana, minkä vuoksi hän on jatkanut töitään kesätyöjakson päätyttyä opintojen ohella. Hänen mukaansa työntekijöiden toiveita ja ehdotuksia kuunnellaan ja lisäksi työtuntien järjestelyissä ollaan joustavia. Toisinaan voi tehdä enemmän tunteja, mikä mahdollistaa enemmän vapauksia myöhemmin.

Kehityksen näkeminen motivoi

Lidlissä työskentelyssä parasta Valtterin mielestä on kehityksen näkeminen niin itsessä kuin muissakin työntekijöissä. On inspiroivaa huomata, miten omalla esimerkillä saa muutkin työntekijät toimimaan.

– Erityisesti kiireisenä päivinä haluan pitää yllä rentoa fiilistä. Olen huomannut, että oma tekemisen meininki  tarttuu myös muihin. Lopulta päivän päätteeksi huomataan tiimin kanssa, että kaikki saatiin työt tehtyä hyvällä sykkeellä. Näistä hetkistä tulee niitä onnistumisen kokemuksia, Valtteri summaa.

Valtterin mielestä tärkeitä ominaisuuksia Lidlissä työskentelevälle ovat oma-aloitteisuus ja  kyky innostua vaihtelevista työtehtävistä.

– Työvuoron aikana työntekijä ei jumitu tekemään vain yhtä tehtävää, vaan tilanteen mukaan esimerkiksi hyllyttää, palvelee asiakkaita kassalla ja muualla myymälässä. Tässä pelisilmän ja oma-aloitteisuuden merkitys korostuu.

Lidl tarjoaa urapolun asiakaspalvelun ammattilaiseksi

Lidliä Valtteri suosittelee erityisesti sellaiselle, joka kaipaa vaihtelevuutta työpäiviinsä. Lidl sopii hyvin myös ensimmäiseksi kesätyöpaikaksi, sillä kahden viikon perehdytysjakso on kattava, vaikkei aiempaa työkokemusta vielä löytyisikään. Lisäksi päivittäistavarakaupassa asiakkaat pitävät työn mielenkiintoisena ja opittavaa jää vielä kesätöiden jälkeenkin.

Vuoden päästä valmistuva Valtteri näkee tulevaisuudessa itsensä työtehtävissä, joissa markkinointi ja IT-ala yhdistyisivät. Valtteri voisi esimerkiksi nähdä itsensä työskentelemässä Lidlin pääkonttorilla markkinoinnin tai ohjelmoinnin tehtävissä.

– Kaupan ala kiinnostaa edelleen erilaisten työtehtävien ja työpäivien vuoksi. Mielelläni näkisin  urani jatkuvan Lidlissä, Valtteri kehuu.

Tutustu Lidlin avoimiin kesätyöpaikkoihin tästä. 

Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen ja TAT-Palveluiden luotsaama kampanja, joka on toteutettu yhteistyössä TATin ja T-Median kanssa. Se kokoaa yhteen työnantajat, jotka ovat sitoutuneet vastuullisen kesätyön periaatteisiin ja haluavat tarjota nuorille hyviä kesätyökokemuksia.

Vastuullinen kesäduuni 2019 -kampanjan pääyhteistyökumppaneina toimivat TeliaDestiaS-ryhmä, Kojamo, L&T, Promotion Point, ManpowerGroup,  ja Elinkeinoelämän keskusliitto.

Osoitteesta kesaduuni.org löydät vinkkejä, tarinoita ja videoita vastuullisesta kesäduunista.

Vastuulliset kesätyöpaikat löydät osoitteista kesaduuni.org ja www.oikotie.fi/tyopaikat

Alle 18-vuotiaiden kesätyöpaikat löydät kootusti osoitteesta https://kesaduuni.org/kesatoita-alle-18-vuotiaille/.

 

Kuva: Charlotta Forsberg
Teksti: Aino Vilkki

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Lidlin kanssa.