Koeviikko tulossa? Näin parannat muistiasi!

| Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä, Opiskelutaidot

Kokeet tulossa ja valtava tietomäärä pitäisi muistaa ja vielä sen jälkeen jäsentää opettajalle ymmärrettävään muotoon. Aikaakin on liian vähän. Ei hätää! Ota nämä kolme vinkkiä avuksesi

Anna aivoille oikeanlaista ruokaa

Tumman vihreät kasvikset, mustikat ja kalaöljy. Siinä resepti, joka tuottaa erilaisia kemikaaliyhdisteitä, joiden avulla aivotoiminta vilkastuu. Aivot tarvitsevat ravintoaineita.

Nuku

Aivot tarvitsevat toimiakseen lepoa. Vältä kännykän tai muiden päätelaitteiden käyttöä ennen nukkumaan menoa. Kirkas valo herättelee aivoja uusiin toimintoihin ja unensaanti pitkittyy. Jos uni ei meinaa tulla, lue perinteistä kirjaa. Hyvä kirja rauhoittaa ja väsymys hiipii aivoihin nopeammin.

Meditaatio parantaa keskittymistä ja sitä kautta muistia. Meditoinnin sanotaan myös vähentävän stressiä.

Yllätä aivosi ja itsesi

Tuntuuko, että teet samoja asioita päivästä toiseen ja aivosi eivät saa tarpeeksi virikkeitä? Tee huomenna jotain toisin: kävele eri reittiä kouluun tai juttele uusille ihmisille. Tee jotain uutta ja yllättävää. Uuden tilanteen edessä aivosi olettavat sinun tekevän jotain erityisen tärkeää ja muistavat sen paremmin!