Koulutus Suomessa 2040?

| Artikkeli, Blogi

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikea laji. Sen tiedämme jo siitä, kun yritämme ennustaa säätä, talouden liikkeitä, lottonumeroita tai lempiurheiluseuramme menestystä. Kuitenkin tulevan ennakoiminen on välttämätöntä, jotta osaamme valmistautua ja tehdä oikeanlaisia toimenpiteitä. Tulevaisuuden ennakointi on järkevää jokaisen yksilön kannalta, mutta erityisesti koko yhteiskunnan tasolla, kun mietitään esimerkiksi millaiselta työelämä tai koulutus näyttää tulevaisuudessa. Elinikäisen oppimisen teemoihin keskittyvän Sitran Osaamisen aika -projektin Mille väestölle? on ensimmäinen selvitys, joka tarkastelee koulutusjärjestelmän suuntaa mm. väestönkehityksen huomioiden.

Nykyhetken perusteella pystytään katsomaan lähitulevaisuuteen ja hieman kauemmas. Spekuloidaan siis. Kaupungistuminen, alueellinen eriytyminen, muuttoliike ja syntyvyyden aleneminen tulevat melko varmasti vaikuttamaan Suomen kaikille alueille vaihtelevalla voimakkuudella 20- ja 30-luvuilla. Koulutuksen järjestäminen nykyisillä rakenteilla ja nykyisin toimintatavoin voi tulevaisuudessa olla vaikeaa. Uusien opiskelijoiden tarve kasvaa tai vähenee maltillisesti vain suurimmilla kaupunkiseuduilla ja muualla maassa uusien opiskelijoiden tarve vähenee. Toisen asteen koulutuksen tarve tulee vähenemään tulevana vuosikymmenenä etenkin maakuntien pienillä seuduilla. Sama kehityskulku tapahtuu myöhemmin korkea-asteen koulutuksessa. Jo nyt on paikkakuntia, joissa toisen asteen koulutuspaikat eivät täyty. Maakuntien keskuskaupungeissa eli ns. suurissa opiskelukaupungeissa koulutuksen tarve sen sijaan voi jopa kasvaa. Korkeakoulutuksen tarve puolestaan kasvaa jo tällä vuosikymmenellä Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla, mutta vähenee esimerkiksi Keski-Suomessa ja Varsinais-Suomessa. 2030-luvun alkupuolella korkeakouluihin hakeutuvien nuorten ikäryhmien koot kuitenkin supistuvat raportin mukaan voimakkaasti.

Mitä sitten ratkaisuksi? Sitra ehdottaa, että Suomen tulisi panostaa kansainvälisyyteen, esimerkiksi työn ja koulutusperäisen maahanmuuton myötä. Lisäksi koulutusjärjestelmää tulisi kehittää entistä enemmän paikallisista ja alueellisista lähtökohdista, eikä samalla lailla koko maassa. Myös aikuiskoulutus voi paikata koulutuksen kysynnän vähenemistä alueilla, joilla nuorten määrä supistuu. Lisäksi opinto-ohjauksen merkitys kasvaa, nuoret tarvitsevat tietoa siitä, mille aloille tarvitaan työvoimaa ja mitkä koulutusvaihtoehdot vastaavat tulevaisuuden haasteisiin. Koulutuksen tulevaisuutta pohdittaessa ei pidä miettiä vain sitä, missä opetetaan, vaan myös sitä, mitä opetetaan. Etäopetuksen mahdollisuudet tulee ehdottamasti hyödyntää, kun koronakevään opit ovat tuoreessa muistissa.

Koulutammeko nuoria vanhaan maailmaan vai pystyykö Suomi kouluttamaan ja kasvattamaan joustavia edelläkävijöitä, jotka vastaavat tulevaisuuden haasteisiin, olivat ne sitten millaisia tahansa? Tarvitsemme tulevaisuudessa osaajia, jotka päivittävät osaamistaan jatkuvasti, osaavat reagoida ja sopeutua äkillisiin muutoksiin sekä takaavat henkistä ja taloudellista hyvinvointia koko yhteiskunnalle.

Tutustu erilaisiin ala- ja koulutusvaihtoehtoihin Mille alalle ja Minne opiskelemaan -sivuiltamme!


Ilari Äijälä

Kun koulu loppuu -projektiasiantuntija Oikotiellä.

Katso myös

| Blogi

Viisi vinkkiä nuorille rahan käyttöön

Miten saada rahat riittämään? Milloin kannattaa ottaa lainaa? Miten ja miksi kannattaa säästää? Kokosimme nuorille viisi vinkkiä rahataitojen kartuttamiseen.

| Blogi

Lukiolaisen vinkit nuorille rahankäyttöön

Raha-asiat mietityttävät nuoria ja aiheesta myös uutisoidaan entistä enemmän. "Pyöritän yritystä lukion ohella ja olen perehtynyt rahan käyttöön ja siihen liittyviin ongelmiin ja onnistumisiin melko hyvin. Olen myös kehittänyt toimivat periaatteet ja käytännöt rahan käytölle", kirjoittaa Joel Klemola.

| Blogi

Maksuvara on opiskelijan talouden tärkein numero 

Onko minulla varaa esimerkiksi uuteen takkiin, puhelimeen tai iltaan kaupungilla? Helpolta tuntuvaan kysymykseen voi olla vaikeaa vastata. Miten omaa taloutta kannattaa miettiä ja suunnitella?