Logistiikkainsinööri ajattelee ja analysoi kaupan alalla

| Ammattiesittely, Kaupan ala

Ura logistiikan parissa ei ollut alkujaan Sampsa Savolaiselle kristallinkirkas juttu, vaan ajatus siitä on kypsynyt polun varrella. Kun maanmittausala ei tuntunutkaan omimmalta, Sampsa haki ammattikorkeakouluun logistiikan alan opintoihin.

– Hieman ennen ammattitutkinnon papereiden saamista mietin, että haluanko tehdä maanmittausalan töitä ja minkälaiset työ- ja uranäkymät ylipäänsä ovat. Logistiikka nousi silloin koulutustarjonnasta ykkösvaihtoehdoksi.

Sampsa kannustaakin nuoria punnitsemaan vaihtoehtojaan, liian aikaisin ei tarvitse lukita suunnitelmiaan.

– Kaikilla ei ole vahvaa visiota siitä, mitä haluaa tehdä tulevaisuudessa. Se voi kypsyä ajan myötä ja löytyä se oma juttu. Suosittelen pyrkimään sellaiselle alalle, mikä tuntuu mielenkiintoiselta, ei niinkään siihen mihin on mahdollista päästä, Sampsa tuumaa.

Sampsa Savolainen

  • Logistiikkasuunnittelija SLO Oy:ssä, joka on Suomen johtava sähkö-, tele- ja automaatiotuotteiden toimittaja. Yrityksen liikevaihto on n. 400 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on n. 500. SLO kuuluu kansainväliseen Sonepar-konserniin.
  • Valmistui Jyväskylän AMK:sta logistiikan koulutusohjelmasta insinööriksi v. 2012
  • Aiempi koulutus ylioppilastutkinto ja maanmittausalan perustutkinto

Kolmen palan palapeli

Nyt Sampsa työskentelee logistiikkasuunnittelijana SLO:lla, sähkötarvikkeita toimittavan yrityksen logistiikan kehityshankkeiden parissa. Insinöörin työ on paljon lukuja, dataa ja sen analysoimista, mutta tärkeässä roolissa on myös yhteistyö eri toimijoiden kanssa.

– Tässä työssä ei olla päivät pitkät itsekseen toimiston nurkassa, vaan on oltava aktiivinen myös ulospäin.

Sampsa kertoo oman työnsä parhaita puolia olevan juuri monipuoliset tehtävät. Työpaikkana SLO on tarjonnut mahdollisuuksia kehittää omaa ammattiosaamista. Sampsa on myös saanut sopivassa suhteessa vastuuta ja vapautta päätösten tekoon.

– Toimituslogistiikan suunnittelutyössä otetaan huomioon faktat, realiteetit ja johdon linjaukset, jotta päätökset ovat perusteltuja, Sampsa muotoilee.

Logistiikka on oleellinen osa kaupan alaa. Sampsa kuvailee sitä kolmen palan palapeliksi, jossa logistiikka on linkki hankinnan ja markkinoinnin välissä.

– Pähkinänkuoressa logistiikka on materiaalin, tiedon ja rahan virtaa. Yleensä nämä kolme asiaa siinä jollain tavalla esiintyvät.

Lue lisää kaupan alan monista mahdollisuuksista!

Teksti: Siiri Huttunen
Kuva: Dora Cheffi-Arab

 


Share on FacebookTweet about this on Twitter