Kohderyhmäajattelu-harjoitus

Harjoituksessa oppilaat pohtivat pienryhmissä erilaisten tuotteiden ja palveluiden kohderyhmiä. Tavoitteena on oppia ymmärtämään, että vain harva tuote menestyy jokaiselle jotakin -periaatteella. Todellisuudessa kohderyhmä vaikuttaa kaikkeen yrityksen toimintaan, muun muassa brändiin, markkinointiin ja viestintään. Harjoituksessa oppilaat pohtivat mikä on heille arvotun tuotteen/palvelun kohderyhmä, miten sitä markkinoidaan ja mikä voisi olla tuotteen/palvelun iskulause. Harjoituksen kesto: 20 minuuttia.

Tulosta jokaiselle pienryhmälle oma lomakepohja, jossa on harjoitukseen liittyvät kysymykset. Kirjoita työohjeen toisella sivulla olevat sanat (tuotteita/palveluita sekä adjektiiveja) lapuille. Näitä sanoja ryhmät vetävät pinoista sokkona ja muotoilevat tuotteita ja palveluita.

Harjoituksen on laatinut Taloudellinen tiedostoimisto TAT Yrittäjän päivää 2017 varten.