Miniyrittäjyyttä Promotion Pointilla – VKD19

| Artikkeli, Kaupan ala, Kesätyökokemus, Vastuullinen kesäduuni

Itsensä voittamista, miniyrittäjyyttä, itsenäisyyttä ja leikkimielistä kilpailua – näin Roope Lahtinen ja Kia Viimala kuvailevat kesätyötään Promotion Pointilla. Kävimme kysymässä heiltä, millaista myyntityö on. Kurkkaa kaksikon vastaukset alta!

Kerro vähän itsestäsi, mitä teet ja kauanko olet ollut Promotion Pointilla?

Roope: Opiskelen Aalto Yliopistossa ja aloitin työt Promotion Pointilla kolmisen vuotta sitten kesätyöntekijänä. Meidät kauppislaiset mielletään varmaan tosi stereotyyppisesti myyjiksi, mutta olen huomannut, että tässä työssä voi pärjätä kuka vaan. Myyntityö kun ei katso taustaa, vaan prosessi on suhteellisen yksinkertainen ja siihen pystyy kuka tahansa, jahka pääsee ensijännityksestä yli.

Kia: Aloitin Promotion Pointilla huhtikuussa myyjänä ja olen muutamassa kuukaudessa päässyt etenemään Junior Sales Leaderiksi. Tulin tänne töihin suoraan lukiosta ja yllätyin siitä, kuinka hyvin työ sopi minulle. Junior Sales Leaderina minulla on oma, yhdeksän hengen tiimi, josta huolehdin. Seuraan, että myynnit kulkevat oikeassa linjassa, tsemppailen ja ylläpidän tiimihenkeä. Lisäksi minulla on tietysti myös omat myyntivuorot.

Mikä tekee työstäsi merkityksellistä, mikä sinua motivoi?

Roope: Säbää pelatessani en voinut kuvailla itseäni maalintekijäksi mutta tässä työssä maalintekovimma on herännyt. Tätä työtä tekee todellakin itseään varten ja mielestäni on upeaa, kun päivän päätteeksi voi katsoa itseään peilistä ja heittää yläfemmat onnistumisille. Tässä työssä saa ihan jäätävät hight, kun menee hyvin!

Kia: Työkaverit motivoivat eniten. Meidän välillämme on sellaista leikkimielistä ja hyväntahtoista kisaa, mutta samalla tsemppaamme toisiamme ja menemme yhdessä kohti tavoitteita. Esimiehet soittelevat usein perään ja kehuvat jos vuoro on mennyt hyvin ja meillä on tiimin kesken käytössä myös Whatsapp -ryhmä, jossa liekitämme toistemme kauppoja. Eli lähetämme toisillemme liekki-emojeita onnistumisten merkiksi. Ne ovat arjen pieniä juttuja, mutta ne luovat yhteisöllisyyttä, vaikka teemme usein töitä eri pisteissä. 

Mikä työssäsi on parasta?

Kia: Olen tosi onnellinen, että olen päässyt etenemään näin nopeasti, vaikka olen vasta yhdeksäntoistavuotias. Uskon, että nuorena helposti jää jumittamaan samaan positioon vuosiksi, mutta täällä on todella hyvät mahdollisuudet päästä eteenpäin uralla. Nuorille annetaan vastuuta, yhdeksäntoistavuotias Kiia kuvailee.

Millainen perehdytys Promotion Pointilla on?

Kia: Promotion Pointin tuki on ollut ihan älytön. Tiimivetäjät kertovat ensin yrityksestä ja tuotteesta toimistolla. Tämän jälkeen pääsee jo kiinni käytännön töihin. Ensimmäisessä viidessä vuorossa mukana on aina perehdyttäjä. Sen jälkeen voi aina laittaa viestiä ja ainakin itselleni tästä yhteisöstä on pikkuhiljaa muodostumassa oma perheensä. Olemme kaikki erilaisia, mutta meitä yhdistää rohkeus ja tekemisen meininki. Kaikki on ihan huikeita tyyppejä ja yhteisöstä huokuu avoimuus.

Roope: Alku on aina kankeampaa, riippumatta siitä opetteletko uimaan, ajamaan pyörällä tai myymään, mutta kun alkujännityksestä pääsee yli, lähtee pallo rullaamaan. Itsekin menin ensimmäisellä kerralla ihan jäihin, vaikka olin suunnitellut todella tarkasti, mitä aion sanoa, jos potentiaalinen asiakas pysähtyy. Tiiminvetäjä onneksi tsemppasi ja kolmannella kerralla muistin, miten piti toimia. Suurin haaste on uskaltaa kysyä vinkkejä työkavereilta. Itse olisin varmasti kehittynyt nopeammin, jos olisin tajunnut pyytää neuvoa muilta vuorossa olevilta, sen sijaan, että itse mietin miten kannattaa tehdä. Muilta myyjiltä saa hyviä myyntikikkoja ja oppii pieniä nyanssiasioita, joiden avulla selviää tilanteesta kuin tilanteesta!

Millainen työnantaja Promotion Point on?

Roope: Aivan mahtava! Työ on todella joustavaa ja pystyn tekemään tätä opintojen ohella. Työvuorotoiveeni otetaan aina huomioon, eikä työ ole sidottu toimistoaikoihin. Lisäksi työssä saa kantaa oman vastuunsa. Esimies ei valvo koko ajan niskan takana, vaan teet käytännössä itsellesi maaleja ja kehityt.

Kia: Promotion Point on hyvä työnantaja nimenomaan yhteisönsä vuoksi. Täällä tuntee olevansa osa jotain hienoa, eikä koskaan jää yksin, vaikka työpaikkana voi olla lentokenttä, kauppakeskus tai pyörä Helsingin keskustassa.

Mitä olet oppinut kesätyössäsi?

Roope: Esiintymistaitoni ovat karttuneet aivan valtavasti. Tuntemattomille ihmisille puhuminen oli ennen superjännää, nykyään minut voi heittää mihin tilanteeseen tahansa enkä jäädy. Esiintymistaito näkyy ihan kaikessa, mummin kutsuilla, kavereiden kanssa ja koulussa. Tässä työssä voittaa omat sosiaaliset esteensä.

Kia: Myyntityön mielekkyys tuli itselleni yllätyksenä. Olen aiemmin ohjannut lasten ja nuorten liikuntatunteja ja tämä oli hyppy tuntemattomaan. Löysin tämän työn kautta itsestäni uusia piirteitä ja uskallan nykyään heittää itseni likoon. Sinnikkyyttä ja positiivisuutta olen myös oppinut, jokainen kohtaaminen on uusi mahdollisuus!

Miksi suosittelisit myyjän työtä nuorille, erityisesti Promotion Pointilla?

Roope: Suosittelisin myyntityötä ihan jokaiselle, koska sen kautta kumpuava itsevarmuus on ihan käsittämätöntä. Lisäksi tästä touhusta saa ihan todella hyvää liksaa, joka on kiinni ihan omasta effortista, eikä vaadi tutkintoa. On myös vaikea keksiä helpompaa tuotetta kuin Hesari. Se on konkreettinen tuote, jonka voit antaa asiakkaan käteen ja sen brändiarvo on ihan uskomaton.

Kia: Itselleni promoottorin työ oli vähän tuntematon käsite, kunnes tulin tänne töihin ja nyt suosittelisin tätä ihan kenelle vaan! Myyntityössä itsestään löytää uusia piirteitä ja oma tekniikka kehittyy. Se kasvattaa ihmisenä ja tuo itsevarmuutta. Aikaisemmin halusin tehdä liikuntajuttuja, mutta täällä sain pientä haastetta elämään ja olenkin aloittamassa opinnot liiketalouslinjalla. Tavallaan on todella hassua, että oma ala löytyi ikään kuin sattumalta!

Lue lisää Promotion Pointista työnantajana tästä.

Kuva: Niko Jekkonen
Teksti: Charlotta Forsberg

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Promotion Pointin kanssa.