Miten meni Kesäyrittäjä-kampanjan kesä 2020?

| Kesäyrittäjä-kampanja uutinen
Nyt kun syyssade vihmoo ikkunoita, on aika katsoa, mitä kesän aikana saatinkaan aikaan. Kesä 2020 oli täynnä lämpöä, luovia yritysideoita, yrittäjämäistä asennetta ja oppimista.

 

Kesäyrittäjä-kampanja käynnistettiin keväällä 2020 kesäyrittäjähaulla. Etsimme mukaan 17-29-vuotiaita nuoria, joilla oli mielessä alustava yritysidea ja halua toimia yrittäjänä tai yrittäjämäisesti kesän ajan. Talous ja nuoret TAT toteutti kampanjan kolmessa kaupungissa: Helsingissä, Oulussa ja Vantaalla yhteistyössä kaupunkien kanssa. Kampanjassa aloitti toukokuun alussa yhteensä 170 nuorta!

 

Korona laittoi nuoret miettimään luovasti kesätyömahdollisuuksia

Tänä kesänä kampanjalla oli tärkeä rooli kesätyöpaikan korvaajana, sillä koronapandemia vaikutti kesätyöpaikkojen vähenemiseen. Puolet kampanjaan osallistuneista nuorista kertoi palautekyselyssämme, että ei ollut saanut kesätöitä tai että ne olivat peruuntuneet koronan takia.

Kesäyrittäjyys tarjoaa itsensä työllistämisen lisäksi loistavan ympäristön opetella sekä yrittäjyystaitoja, että tärkeitä työelämätaitoja. Kampanjan tarkoituksena ei ole tehdä kaikista nuorista tulevia yrittäjiä. Kaikki työelämään suuntaavat nuoret hyötyvät yrittäjämäisestä asenteesta!

Kesäyrittäjillä oli yritysideoita monelta eri alalta. Yrittäjät myivät ja valmistivat muun muassa käsitöitä, keramiikkaa ja leivoksia, tekivät nettisivuja, toimivat video- ja valokuvaajina, tekivät podcastejä ja opetusvideoita, järjestivät suomenkielen opetusta, henkistä valmennusta ja laittoivat pystyyn vaatelainaamon. Oli upeaa nähdä, miten luovia ideoita nuorilla olikaan! Täältä pääset tutustumaan kesän 2020 Helsingin, Oulun ja Vantaan kesäyrityksiin.

 

 

Mentorit tekivät kesän kampanjan yhdessä nuorten kanssa

Jokaisessa kaupungissa Kesäyrittäjä-kampanjaa veti kolme mentoria. Mentorit auttoivat jokaista kesäyrittäjää henkilökohtaisesti kesän aikana pidetyissä mentorointitapaamisissa. Mentorit ohjasivat nuoria pitkin kesää, kun nuorilla tuli kysymyksiä yritystoimintaan liittyen.  Lisäksi he järjestivät kesän aikana tapahtumia ja auttoivat nuoria kaupungin kesäyrittäjätuen hakemisen kanssa. Lue täältä lisää mentoreiden työstä ja heidän käyttämästä kolmen mentoroinnin mallista.

Kampanjan myötä yrittäjyyteen sai tukea ja oli turvallista opetella uusia asioita, kun tiesi että on aina joku jolta voi kysyä neuvoa. – Kesäyrittäjä, 2020

Kampanja alkoi toukokuussa verkossa toteutetuilla sparrausviikoilla, joille kaikki uudet kesäyrittäjät osallistuivat. Sparrausviikoilla kampanjassa mukana olevat nuoret oppivat mm. tuotteistamisesta, markkinoinnista, palvelumuotoilusta, taloushallinnosta ja kiertotaloudesta asiantuntijoiden johdolla. Verkkoparrausten tukena toimi sähköinen oppimisalusta, jossa oli tehtäviä ja lisämateriaaleja. Sparrausviikoilta nuoret saivat hyvät lähtökohdat yrittäjäkesän alkuun. Myös myöhemmin kesällä järjestettiin useita asiantuntijakoulutuksia. Nuoret pääsivät vaikuttamaan näiden koulutusten sisältöihin, sillä lisäsparraukset suunniteltiin nuorten tarpeiden mukaan. Lisäsparrauksissa käsiteltiin mm. somemainontaa, verkkosivujen tekoa ja LinkedIn:in hyödyntämistä.

Kaikki sparrausluennot on ollut todella mielenkiintoisia ja olen kokenut ne hyvinkin tarpeellisiksi. Tehtävät ovat olleet hyviä ja saaneet minut ajattelemaan ja suunnittelemaan omaa yritystoimintaa entistä syvällisemmin. Extra-tehtävät ovat olleet myös mielenkiintoisia ja niistä on saanut aina paljon lisätietoa ja pohdittavaa kuhunkin aiheeseen. – Kesäyrittäjä, 2020

Yhteistyökumppaneinamme tänä kesänä olivat OP Kevytrittäjä, Omapaja.fi sekä 4H. Muun muassa yhteistyökumppaneidemme kautta ja mentoreiden tukemana nuoret pääsivät valitsemaan heidän tarpeisiinsa sopivaa yritysmuotoa kesän alussa.

 

Tapahtumat verkossa ja livenä

Poikkeuksellinen kevät ja kesä haastoi meitä kaikkia. Kesäyrittäjä-kampanja toteutettiin sparrausten ja tapahtumien osalta pääosin verkossa. Onneksi muutamien livetapaamisten ja tapahtumien järjestäminen onnistui lopulta kaikissa kampanjakaupungeissa, jolloin mentorit ja yrittäjät pääsivät tutustumaan toisiinsa kasvokkain. Verkostoitumista tuettiin muun muassa järjestämällä yrittäjille yhteisiä kahvitteluhetkiä, tekemällä verkossa ryhmätehtäviä sekä järjestämällä kaupunkien omat päätöstapahtumat livenä. Myös kampanjan nuoret pitivät verkostoitumista yhtenä tärkeimpänä asiana kampanjassa.

Kampanja antoi eväitä oman yritystoiminnan kokeiluun, ilman tätä kampanjaa olisin koskaan tuskin edes kokeillut yrittämistä. Ja parasta oli verkostoituminen, se, kun pääsi tutustumaan muihin kesäyrittäjiin, ja mentoreihin. – Kesäyrittäjä, 2020

Lue täältä lisää kesän aikana järjestetyistä tapahtumista.

 

 

Kesäyrittäjä-kampanja näkyi myös mediassa. Nuoria haastateltiin mm. Kauppalehteen, Mun Ouluun sekä jututettiin Radio Suomessa. Helsingin Sanomissa julkaistiin kampanjan mielipidekirjoitus.

 

Kesä lukuina
  • 170 nuorta
  • 76 % sai yritystoiminnan käyntiin kesän aikana

Kesän aikana järjestettiin yhteensä:

  • 20 tuntia verkkokoulutuksia ja sparrauksia
  • 404 tuntia yksilöohjausta
  • 6 livetapahtumaa

 

Kaikkein parasta kampanjassa oli jokaisen kampanjassa mukana olleen nuoren kokemukset. Tässä vielä lopuksi muutamia:

Kampanjasta sain uusia tuttuja ja apua ja tukea. Parasta oli se, että kampanja ikään kuin puski tekemään asioita itse. Olen aika saamaton yksikseni, mutta sain ainakin jotain alulle kampanjan aikana. Mun yritystoiminta ei lähtenyt vielä käyntiin kampanjan puitteissa, joten kokemuksia yrittäjyydestä tulee sitten myöhemmin. Mut uskon että kampanja on madaltanu kynnystä koittaa pistää pienimuotoista yritystoimintaa pystyyn myös tulevaisuudessa jos tulee mahti-ideoita. – Kesäyrittäjä, 2020

Kampanja antoi minulle mahdollisesti jopa elämän mittaisen uran. Olen oppinut paljon asioita yrittäjyydestä, itsestäni ja siitä miten maailma toimii. Ymmärrän muita yrityksiä ja yrittäjiä nyt paremmin. – Kesäyrittäjä, 2020

Kampanja antoi eväitä oman yritystoiminnan kokeiluun, ilman tätä kampanjaa olisin koskaan tuskin edes kokeillut yrittämistä. Ja parasta oli verkostoituminen, se, kun pääsi tutustumaan muihin kesäyrittäjiin, ja mentoreihin. – Kesäyrittäjä, 2020

 

Kiitos menneestä kesästä rohkeat yrittäjät, upeat mentorit, mahtavat yhteistyökumppanit ja mukana olleet kaupungit! Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa kesää.

 

 

Jutun kommentit on kerätty kesän 2020 Kesäyrittäjä-kampanjan palautekyselystä.

Kesäyrittäjä-kampanjaa rahoittaa TATin ja kaupunkien lisäksi Yksityisyrittäjäin säätiö.