Mieli ja hyvinvointi

Mielestä ja kehosta huolehtiminen on ihmiselle tärkeää. Hyvinvointiin vaikuttavat muun muassa terveellinen ruoka, liikunta, hyvät ihmissuhteet, itseä kiinnostavat harrastukset ja uni. Eikä kyse ole ainoastaan liikunnasta, vaan on viisasta pyrkiä hyväksymään itsensä sellaisena kuin on.

Terve mieli

Mielenterveydellä tarkoitetaan WHO:n määritelmän mukaan tilaa, jossa ihminen voi hyvin ja kykenee näkemään omat kykynsä sekä selviämään elämän haasteista. Terve mieli vaikuttaa ihmisen fyysiseen terveyteen sekä parantaa elämänlaatua ja onnistumista koulussa.

Mielen hyvinvointi ja mielenterveys voi joskus olla hankala juttu. Suoraa yhtäläisyysmerkkiä on vaikea vetää hyvän olon ja oman tekemisen välille. Vaikka miten pyrkisi tekemään asioita oikein, voi mielenterveyteen tulla säröjä.

Mieli ja hyvinvointi -sivulta löydät vinkkejä hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Olemme koonneet juttuja myös tilanteista, joissa tuntuu vaikealta. Silloin on hyvä muistaa, ettei kenenkään tarvitse jaksaa yksin.

Lähteet: THL, Mielenterveysseura, WHO

 

Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Kuinka saat välivuodesta kaiken irti?

Oli välivuosi sitten saamatta jääneen opiskelupaikan tuoma pakko tai tietoinen valinta, olet sen alkaessa uuden äärellä. Kokosimme alle 3 vinkkiä siitä, millaisella asenteella välivuosi kannattaa aloittaa. Joka kohdassa olemme keränneet myös resursseja, joiden avulla se onnistuu helpommin. TAT toivottaa tuleville välivuotelaisille hauskaa ja kokemusrikasta välivuotta!

Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Nyrkkeilyn EM-kultamitalisti on ylpeästi oma itsensä 

26-vuotias nyrkkeilijä Elina Gustafsson elää parhaillaan todeksi yhtä unelmaansa. Kaulaa koristaa EM-kultamitali, joka maistuu erityisen makealta alkuvuotta varjostaneen käsivamman jälkeen. 

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Tunnista masennuksen ja apeuden ero

Ihmismieli on silloin tällöin apea. Jos alakulo jatkuu yli kaksi viikkoa, voi kyse olla masennuksesta. Mistä uupumuksen, apeuden ja masennuksen erottaa?

Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Harhaileeko ajatus? – Aivotutkijan kolme vinkkiä parempaan keskittymiseen

Aivotutkija vinkkaa kolme yksinkertaista keinoa, joilla voit itse edistää oppimistasi: nuku, liiku ja kuuntele musiikkia.

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Kysymys, jota yllättävän moni pohtii ystävien keskellä: Miten eroon yksinäisyydestä?

Emotionaalisesti yksinäinen ihminen tuntee yksinäisyyttä, vaikka ympärillä olisi muita. Mistä tunteessa on kyse ja miten olotilasta voi pyrkiä pois?

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Viisi vinkkiä, joilla vähennät yksinäisyyttä

Tuntuuko olo yksinäiseltä kavereiden keskellä? Puuttuuko ympäriltäsi ihmisiä? Miten vähentää yksinäisyyttä? Kokosimme vinkkejä, joiden avulla voit pyrkiä eroon yksinäisyydestä.

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Tubettaja Ilaripro kannustaa rohkeuteen: “Jos homma ei toimi, ei haittaa”

Ilari Hakala löysi oman vahvuutensa ja teki siitä työn. Sama kaava auttoi löytämään myös oman liikuntalajin. Sen kaavan Ilari jakaa nyt muillekin.

Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä, Opiskelutaidot

Koeviikko tulossa? Näin parannat muistiasi!

Kokeet tulossa ja valtava tietomäärä pitäisi muistaa ja vielä sen jälkeen jäsentää opettajalle ymmärrettävään...