Ahdistaako? Kymmenen vinkkiä ahdistuksen karkottamiseen

Ahdistaako? Moni nuori tuntee välillä ahdistuksen tunnetta. Joskus on jopa vaikeaa tunnistaa, mistä tuo tunne johtuu. Ahdistuksen tunteista voi päästä eroon. Muista, että apua kannattaa pyytää ajoissa esimerkiksi vanhemmiltasi, terveydenhoitajaltasi, työterveyslääkäriltäsi tai koulupsykologiltasi. Älä jää yksin.

 

Listasimme kymmenen vinkkiä ahdistuksen karkottamiseen:

 

1. Rentoudu.

Rentoutuminen voi tuntua haastavalta kun ahdistuksen tunne on läsnä, mutta rentoutumista kannattaa kokeilla, jotta mieli ja keho rauhoittuisi. Kuuntele musiikkia, meditoi, tee mindfulness-harjoituksia tai lähde lähimpään metsään tai puistoon kävelylle. Ota itsellesi aikaa rentoutua arjen kiireessä, siksi on hyvä, jos teet jotain mieluista ja rentouttavaa aina päivän päätteeksi.

 

2.  Hengitä syvään.

Kun ahdistus ja pelon tunne ottaa vallan, muista hengittää syvään. Hengitä sisään ja ulos niin kauan, että olo rauhoittuu.

3. Liiku Arjessa.

Liikunta auttaa sinua jaksamaan ja pysymään terveenä. Liiku ainakin puoli tuntia kerrallaan, ja mieluiten viitenä päivänä viikossa. 

4. Nuku riittävästi.

Unettomuus voi vaivata ahdistunutta nuorta. Lue lisää unettomuuden hoitoon täältä. Riittävä uni ja lepo edistävät terveyttäsi. Nuoret tarvitsevat unta 8–10 tuntia yössä.

5. Syö oikein.

Monipuolinen ruokavalio ja säännöllinen ateriarytmi ovat tärkeitä. Pyri syömään 5 kertaa päivässä ja huolehdi, että saat aterioiltasi riittävästi proteiinia ja kuituja. Aloita aamusi aina aamiaisella. Tiesitkö, että myös roskaruoan syömisellä voi olla osansa väsymyksen tunteeseen, sillä verensokeri laskee yhtä nopeasti kuin se nousee epäterveellisiä ruokia syömällä. TEKOn ravintosivuilta löydät tiiviin paketin hyvästä ja monipuolisesta ravinnosta.

6.  Vältä päihteitä.

Tupakan ja alkoholin käyttö voivat heikentää mielialaa ja ne voivat laukaista paniikkikohtauksia. Lisäksi niillä on vaarallisia vaikutuksia terveyteesi. Monet huumeet lisäävät riskiä masennukselle ja erilaisille psykoosisairauksille. Lue lisää aiheesta Fressiksen sivuilta.

7. Pyydä apua.

Ahdistuksen tunne voi pelottaa ja joskus voi tuntua, että kukaan ei voi auttaa.  Älä kuitenkaan jää yksin, sillä yksinjääminen on riski ahdistuneisuudelle ja masennukselle. Löydä apua auttavista puhelimista ja chateistä, katso lista täältä.

8. Ole itsellesi lempeä.

Hyväksy itsesi sellaisina kuin olet. Täydelliseen suoritukseen ei aina pääse, joten tee parhaasi.

9. Opettele epämukavuuden sietämistä.

Ahdistuksen tunne voi nopeasti rajoittaa elämääsi, joten haasta itseäsi pikku hiljaa kokeilemaan niitä asioita, jotka koet epämukavaksi.

10. Ajattele positiivisesti.

Yritä korvata negatiiviset ajatukset postiivisilla ajatuksilla.

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Nuori: ahdistaako korona? 7 vinkkiä mielen rauhoittamiseen

Nuori: ahdistaako korona? Et ole ainoa. Moni nuori kärsii koronaviruksen aiheuttamista poikkeusoloista: etäopiskelu tuntuu raskaalta ja yksinolo ahdistaa. Tärkeintä on, että et jää yksin ajatuksiesi kanssa ja pysyt rutiineissasi. Pidä itsestä ja läheisistä huolta. Lue artikkelista 7 vinkkiä mielen rauhoittamiseen. 

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Harhaileeko ajatus? – Aivotutkijan kolme vinkkiä parempaan keskittymiseen

Aivotutkija vinkkaa kolme yksinkertaista keinoa, joilla voit itse edistää oppimistasi: nuku, liiku ja kuuntele musiikkia.

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Kysymys, jota yllättävän moni pohtii ystävien keskellä: Miten eroon yksinäisyydestä?

Emotionaalisesti yksinäinen ihminen tuntee yksinäisyyttä, vaikka ympärillä olisi muita. Mistä tunteessa on kyse ja miten olotilasta voi pyrkiä pois?

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Viisi vinkkiä, joilla vähennät yksinäisyyttä

Tuntuuko olo yksinäiseltä kavereiden keskellä? Puuttuuko ympäriltäsi ihmisiä? Miten vähentää yksinäisyyttä? Kokosimme vinkkejä, joiden avulla voit pyrkiä eroon yksinäisyydestä.

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Sinä et ole yksin

Joskus omat voimat loppuvat. Silloin saa väsyä, olla epätäydellinen ja pyytää apua. Kysyimme Depressiopäiväkirjat-kirjailija Anni Saastamoiselta vinkkejä hetkiin, joissa ei jaksa yksin.

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Tunnista masennuksen ja apeuden ero

Ihmismieli on silloin tällöin apea. Jos alakulo jatkuu yli kaksi viikkoa, voi kyse olla masennuksesta. Mistä uupumuksen, apeuden ja masennuksen erottaa?

Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä, Opiskelutaidot

Koeviikko tulossa? Näin parannat muistiasi!

Kokeet tulossa ja valtava tietomäärä pitäisi muistaa ja vielä sen jälkeen jäsentää opettajalle ymmärrettävään...

Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Nyrkkeilyn EM-kultamitalisti on ylpeästi oma itsensä 

26-vuotias nyrkkeilijä Elina Gustafsson elää parhaillaan todeksi yhtä unelmaansa. Kaulaa koristaa EM-kultamitali, joka maistuu erityisen makealta alkuvuotta varjostaneen käsivamman jälkeen.