Miten päästä eroon yksinäisyydestä?

Jokainen voi kohdata yksinäisyyttä jossakin elämänsä vaiheessa. Mistä tunteessa on kyse ja miten päästä eroon yksinäisyydestä?

 

Mitä on yksinäisyys?

Oletko koskaan tuntenut olevasi surullinen ollessasi yksin? Haluaisitko, että sinulla olisi enemmän läheisempiä ystäviä?  Tuntuuko, että et kuulu joukkoon tai ei ole ketään kenen puoleen kääntyä? Yksinäisyys on tunnetila, joka voi tuntua pelottavalta ja jopa lamaannuttaa. Jokainen voi kohdata yksinäisyyttä jossakin elämänsä vaiheessa: ystävyys- ja perhesuhteissa, parisuhteessa ja ihmisten keskellä.

Yksinäisyyttä on erilaista, se voi olla hetkittäistä tai pysyvämpää. Lisäksi yksinäisyys voidaan jakaa emotionaaliseen ja sosiaaliseen yksinäisyyteen. Sosiaalinen yksinäisyys on sitä, että koet, ettet kuulu joukkoon ja, ettei ympärilläsi ole sosiaalista verkostoa. Emotionaalinen yksinäisyys on puute ystävästä, jonka puoleen voit kääntyä.

Yksinäisyyden taustalla voi olla monia erilaisia asioita, kuten esimerkiksi kiusaaminen, torjutuksi tuleminen, ero, kotoa pois muuttaminen, opiskelun aloittaminen ja mielenterveyshäiriöt. Pahimmillaan yksinäisyys voi johtaa eristäytymiseen ja masennukseen. Ulkopuolista apua kannattaa hakea, mikäli yksinäisyys vaikeuttaa tavallista elämääsi. Voit jutella ajatuksista ja tuntemuksistasi opettajallesi, vanhemmillesi, lääkärille, terveydenhoitajalle ja psykologille tai voit hakea apua esimerkiksi Sekasin-chatista tai Lasten ja nuorten puhelimestaLue lisää yksinäisyydestä Mielenterveyden keskusliiton- ja Suomen mielenterveys ry:n-sivuilta.

Miten päästä eroon yksinäisyydestä?

  1. Ymmärrä, ettet ole yksinäisyytesi kanssa yksin. Kerro ajatuksista ja tuntemuksistasi esimerkiksi läheisille tai käyttämällä internetin keskustelupalstoja. Samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien ihmisten kanssa puhuminen voi antaa auttaa.
  2. Pyydä ajoissa apua. 
  3. Kehitä itsetuntoasi. Hyvä itsetunto auttaa jaksamaan arjessa, tunnista siis vahvuutesi ja ryhdy kehittämään niitä.
  4. Mene ihmisten joukkoon. Tämä voi vaatia aikaa ja harjoitusta, jos on tottunut olemaan omasssa seurassasi. Kuitenkin kannattaa mennä rohkeasti tilanteisiin, joissa on ihmisiä.
  5. Harjoittele keskustelun aloittamista. 
  6. Etsi harrastus. Harrastuksilla on monenlaisia hyötyjä sekä fyysisellä että psyykkisellä tasolla. Harrastuksesta voit saada myös uusia ystäviä.
  7. Tee vapaaehtoistyötä. Auttamalla muita voit jakaa ja saada hyvää mieltä. Tutustu esimerkiksi Unicefin ja Punaisen Ristin sekä WWF:n -sivuihin tai vapaaehtoistyö.fi.
  8. Keskity elämän hyviin asioihin. 

 

Lue vinkit arjessa jaksamiseen täältä  sekä tutustu lisää Mieli ja hyvinvointi-osioon alhaalta!

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Harhaileeko ajatus? – Aivotutkijan kolme vinkkiä parempaan keskittymiseen

Aivotutkija vinkkaa kolme yksinkertaista keinoa, joilla voit itse edistää oppimistasi: nuku, liiku ja kuuntele musiikkia.

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Nuori: ahdistaako korona? 7 vinkkiä mielen rauhoittamiseen

Nuori: ahdistaako korona? Et ole ainoa. Moni nuori kärsii koronaviruksen aiheuttamista poikkeusoloista: etäopiskelu tuntuu raskaalta ja yksinolo ahdistaa. Tärkeintä on, että et jää yksin ajatuksiesi kanssa ja pysyt rutiineissasi. Pidä itsestä ja läheisistä huolta. Lue artikkelista 7 vinkkiä mielen rauhoittamiseen. 

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Kysymys, jota yllättävän moni pohtii ystävien keskellä: Miten eroon yksinäisyydestä?

Emotionaalisesti yksinäinen ihminen tuntee yksinäisyyttä, vaikka ympärillä olisi muita. Mistä tunteessa on kyse ja miten olotilasta voi pyrkiä pois?

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Viisi vinkkiä, joilla vähennät yksinäisyyttä

Tuntuuko olo yksinäiseltä kavereiden keskellä? Puuttuuko ympäriltäsi ihmisiä? Miten vähentää yksinäisyyttä? Kokosimme vinkkejä, joiden avulla voit pyrkiä eroon yksinäisyydestä.

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Sinä et ole yksin

Joskus omat voimat loppuvat. Silloin saa väsyä, olla epätäydellinen ja pyytää apua. Kysyimme Depressiopäiväkirjat-kirjailija Anni Saastamoiselta vinkkejä hetkiin, joissa ei jaksa yksin.

Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Tunnista masennuksen ja apeuden ero

Ihmismieli on silloin tällöin apea. Jos alakulo jatkuu yli kaksi viikkoa, voi kyse olla masennuksesta. Mistä uupumuksen, apeuden ja masennuksen erottaa?

Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä, Opiskelutaidot

Koeviikko tulossa? Näin parannat muistiasi!

Kokeet tulossa ja valtava tietomäärä pitäisi muistaa ja vielä sen jälkeen jäsentää opettajalle ymmärrettävään...

Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Nyrkkeilyn EM-kultamitalisti on ylpeästi oma itsensä 

26-vuotias nyrkkeilijä Elina Gustafsson elää parhaillaan todeksi yhtä unelmaansa. Kaulaa koristaa EM-kultamitali, joka maistuu erityisen makealta alkuvuotta varjostaneen käsivamman jälkeen.