Kokeisiin lukeminen

Et kai ole jättänyt kokeisiin lukemista viime tippaan? Suosittelemme sinua aloittamaan kokeisiin lukemisen hyvissä ajoin.  Pänttääminen edellisenä iltana ennen kokeita kannattaa jättää siis väliin. Aloita tekemällä itsellesi lukusuunnitelma, jonka voi tehdä ensimmäistä luokkaa käyvä kuin ylioppilaskirjoituksiin valmistautuva lukiolainen. Aloita lukusuunnitelman teko heti, kun koepäivä on tiedossa. Koealue kannattaa jakaa pieniin osiin ja kirjoittaa ylös luettavat sivunumerot sekä kappaleet. Jos sinulla on monta koetta samaan aikaan, kirjoita ylös kuinka monta koetta sinulla on, ja päivät, milloin aiot niihin lukea.

Kuva: Esimerkki lukusuunnitelmasta

 

Tärkeää on myös, että muistat pitää taukoja, joten kirjaa tauot ja vapaa-aika lukusuunnitelmaan. Muista myös nukkua riittävästi, sillä aivomme tarvitsevat unta.

Ota itsellesi aikaa asioiden kertaamiseen. Pyydä kaveriasi tai perheenjäsentäsi kyselemään sinulta aiheisiin liittyviä kysymyksiä tai kerro heille lukemastasi aiheesta. Tällä tavalla pakotat itsesi ymmärtämään oppimasi asiat niin, että osaat selittää ne toisille ymmärrettävällä tavalla.

Tee muistiinpanoja ja alleviivaa tekstiä samalla, kun luet kokeisiin. Tämä ohje voi auttaa sinua asioiden muistamisessa ja kertaamisessa. Jos olet enemmän visuaalinen oppija, kokeile tehdä mindmap eli ajatuskarttoja aiheista.

joku opiskelee parhaiten kahvilan hälinässä, toinen taas yhdessä kavereiden kanssa sekä kolmas hiljaisessa tilassa. Mieti, missä sinä opiskelet parhaiten, sillä se perinteisin vaihtoehto voikin olla väärä. Yritä tehdä opiskelustasi mahdollisimman mukavaa ja, että pystyt keskittymään tarpeeksi hyvin. Kokeile esimerkiksi sujuuko pänttääminen, kun olet poistanut kaikki häiriötekijät tilasta vai tuntuuko opiskelu taustamusiikin kanssa paremmalta. Ota kuitenkin itsellesi tilaa, jotta saat tarvittavat koulukirjat ja muistiinpanot esille. Tärkeintä on myös varmistaa, että sinulla on tarpeeksi valoa opiskeluun, sillä hämärässä voi alkaa väsyttämään.

Harjoittele vanhoilla kokeilla, esimerkiksi vanhoja YO-kokeita löytyy Ylen Abitreenit -sivuilta.

Syö terveellisesti ja juo tarpeeksi vettä, jotta aivosi ja kehosi voisi paremmin ja jaksat lukea.

Ja lopuksi, valmistele itsesi koepäivään: Varmista, että sinulla on kaikki oleellinen mukana koetta varten, jotta sinulla ei mene liikaa energiaa turhasta murehtimiseen.

Jos olet kova koejännittäjä, niin puhu siitä esimerkiksi  vanhemmillesi tai terveydenhoitajallesi, jotta voit heidän kanssaan miettiä tilanteeseen ratkaisua. Muista kuitenkin pysyä rauhassa ja keskity omaan tekemiseesi, älä muiden.

Onnea matkaan!