Ohjeita läksyjen tekoon

On hyvä ymmärtää, että läksyillä on positiivinen vaikutus oppimiseesi. Kertaamalla mieleesi painuu paremmin tunnilla käydyt asiat ja sisällöt.

 

Käy läpi nämä ohjeet läksyjen tekoon:

 

  1. Jotta läksyjen tekeminen olisi mahdollisimman tehokasta, aloita jo koulussa tekemällä muistiinpanot. Muistiinpanoista on hyötyä kotona, jos kohtaat vaikka vaikean laskutehtävän läksyjä tehdessä. Muistiinpanojen avulla voit tarkistaa, miten kyseinen tehtävä pitäisi ratkaista.
  2. Kuuntele tunnilla kun läksyt jaetaan! Jos et ollut koulussa tai olet unohtanut, mitä tuli läksyksi, niin kysy oikeat sivut ja tehtävät kavereiltasi. Kirjoita läksyt vihkoon tai ota niistä kuva kännykälläsi.
  3. Aseta itsellesi aikatavoite eli deadline, jonka aikana tehtävä olisi tehtynä. Tämä auttaa siihen, jos läksyjen tekemisessä meneekin koko ilta.
  4. Jotta tehtävien tekeminen sujuisi, sinun kannattaa poistaa häiriötekijät tilastasi ja keskittyä tehtäviin: Jätä kännykkäsi toiseen huoneeseen sekä ota välipalaa mukaan, ettei sinun tarvitsisi rampata jääkaapilla.
  5. Tee läksyt yhdessä ystäviesi kanssa. Voitte opettaa toisianne sekä selittää asiat toisillenne ymmärrettävällä tavalla.
  6. Aloita silmäilemällä otsikot, kuvatekstit ja taulukot. Tämän jälkeen syvenny tehtävään lukemalla se huolellisesti läpi ja alleviivaa tärkeät kohdat esimerkiksi käsitteet. Avaa itsellesi käsitteet vihkoosi. Muistele ja kertaa, mitä juuri opit, jos jokin asia tuntui vaikealta syvenny vielä siihen.
  7. Kokeile aloittaa vaikeimmasta tehtävästä. Kysy rohkeasti apua, mikäli tehtävä tuntuu liian vaikealta, jos apu ei ole lähellä, siirry siinä tapauksessa helpompiin tehtäviin. Tärkeintä on, että olet yrittänyt.
  8. Muista pitää taukoja, jos sinulla on paljon eri aineiden läksyjä.
  9. Muista jättää kertaamiselle aikaa. Pyydä kaveriasi tai perheenjäsentäsi kyselemään sinulta aiheisiin liittyviä kysymyksiä tai kerro heille lukemastasi aiheesta.
  10. Palkitse itsesi läksyjen teon jälkeen.

 

Onko läksytekniikat hallussa? Lue seuraavaksi vinkit kokeisiin täältä.

Artikkeli, Mun elämä, Opiskelutaidot

Mahdollisuuksien välivuosi

Onko sinulla välivuosi edessä? Välivuosi saattaa kuulostaa jo nimenä hukkaan heitetyltä vuodelta, mutta siihen kannattaa suhtautua ennen kaikkea mahdollisuutena ja arvokkaana kokemuksena. Lue seitsemän hyödyllistä vinkkiä mahdollisuuksien täyteiseen välivuoteen!

Artikkeli, Mun elämä, Opiskelutaidot

Kuinka saat välivuodesta kaiken irti?

Oli välivuosi sitten saamatta jääneen opiskelupaikan tuoma pakko tai tietoinen valinta, olet sen alkaessa uuden äärellä. Kokosimme alle 3 vinkkiä siitä, millaisella asenteella välivuosi kannattaa aloittaa. Joka kohdassa olemme keränneet myös resursseja, joiden avulla se onnistuu helpommin. TAT toivottaa tuleville välivuotelaisille hauskaa ja kokemusrikasta välivuotta!

Artikkeli, Mun elämä, Opiskelutaidot

Kymmenen vinkkiä kotona opiskeluun!

Kouluissa on nyt siirrytty etäopetukseen. Etäopiskelu mahdollistaa opiskelun kotisohvalta käsin. Kotona opiskeleminen voi vaatia pientä harjoittelua. Tässä artikkelissa kerromme kymmenen vinkkiä kotona opiskeluun! 

Mun elämä, Opiskelutaidot

Ajankäyttö ja monipuolisuus ratkaisevat – viime hetken lukuvinkit valintakokeisiin

Valintakoekevät on vaativa kokemus. Kysyimme Valmennuskeskuksen asiantuntijalta vinkkejä luku-urakan loppusuoralle.

Artikkeli, Mun elämä, Opiskelutaidot

Missä olet hyvä? Näin tunnistat vahvuutesi

Mistä tietää, missä asiassa on hyvä? Kuinka tunnistaa omat vahvuudet?

Ammattikorkeakoulu, Mun elämä, Opiskelutaidot, Yliopisto

Pääsykoetesti

Testaa valmistaudutko oikein pääsykokeisiin! Voiko lukulomalla juhlia? Entä jos motivaatio katoaa? Tee leikkimielinen testi ja hyödynnä vinkit!

Blogi, Mun elämä, Opiskelutaidot

5 vinkkiä kielitaidon kartuttamiseen

Monipuolisen kielitaidon kartuttaminen on tärkeää, koska tulevaisuus voi tuoda tullessaan yllättäviä asioita. Listasimme 5 vinkkiä kielitaidon kartuttamiseen!

Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä, Opiskelutaidot

Koeviikko tulossa? Näin parannat muistiasi!

Kokeet tulossa ja valtava tietomäärä pitäisi muistaa ja vielä sen jälkeen jäsentää opettajalle ymmärrettävään...