Nuku hyvin! Viisi vinkkiä parempaan uneen

| Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Heräätkö väsyneenä vai loppuiko yö kesken? Kokosimme vinkit parempaan uneen.

1. Älä katso puhelinta ennen sänkyyn menemistä

Saattaa kuulostaa mahdottomalta tehtävältä, mutta useissa tutkimuksissa on havaittu, että sininen valo vähentää melatoniinin (=väsymykseen vaikuttavan hormonin) erittymistä. Eli: jos haluat uniongelman, katso puhelinta viimeisenä illalla ja herätessäsi keskellä yötä. Jos et, tee toisinpäin.

2. Malta mennä ajoissa nukkumaan

Yötä ei saa pidemmäksi, vaikka kuinka sitä toivoisit aamulla. Kukista vastuksesi, joka yrittää houkutella sinut valvomaan vielä hetken – oli se Netflix-sarja, paras ystäväsi tai peli, jota voisi pelata vielä 5 minuuttia… ja vielä viisi minuuttia.. Jos vielä 5 minuuttia…

3. Käytä sänkyä pääosin nukkumiseen

Syö ruoka mieluummin pöydän ääressä ja katso videoita sohvalla. Viihdekeskuksen rakentaminen sänkyyn pistää helposti systeemit sekaisin.

4. Löydä itsellesi sopiva liikuntalaji

Liikunta auttaa myös nukkumaan paremmin. Terveyskirjaston mukaan pitäisi harrastaa hengästymistä aiheuttavaa liikuntaa 2–3 kertaa viikossa noin tunnin verran kerrallaan, jotta unet luistaisi makoisammin. Älä tuskastu, jos et ole löytänyt itsellesi sopivaa lajia. Ikävää harrastusta on vaikeaa jaksaa viikosta toiseen, mutta sopivan lajin löytyessä se tapahtuu huomaamatta.

5. Opi arvostamaan unta

Uni vaikuttaa suoraan oppimiseen ja muistamiseen. Sillä on useita muitakin tärkeitä tehtäviä, jotka auttavat ihmistä voimaan paremmin. Unettomuudesta seuraa pahimmillaan vakavia sairauksia. Lue lisää unen merkityksestä.

+ 1 vinkki

Jos olet yrittänyt korjata tilannetta onnistumatta ja sinulla on uniongelmia, ota yhteyttä terveydenhoitajaasi tai lääkäriin.

Lue lisää mielen ja kehon hyvinvoinnista!

 

Lähteet: Terveyskirjasto, Mielenterveysseura, Harward Medical School

Kuva: 123rf.com