Olet brändi – opettele loistamaan!

| Artikkeli, Henkilökuva

Harva brändää itseään ajatuksella, vaikka syytä olisi.  Henkilöbrändäys on tuttua Mariieveronicalle, joka on tehnyt tietoisen valinnan olla aito. 

”Mariieveronica on avoin, toiminnanhaluinen ja mukaansatempaava. Se on ystävä, tuki ja turva”, luettelee Veronica Verho, 21.

Verho on Suomen suosituimpia vloggaajia. Hänen YouTube-kanavallaan on tilaajia reilusti yli 200 000 ja määrä kasvaa koko ajan. Mariieveronican videoita on katsottu yli 40 miljoonaa kertaa.

”Tein pari vuotta sitten tosi aidon videon, oli ollut vähän huono päivä. Siitä tuli paljon palautetta.  Tajusin silloin, että näin tätä pitää tehdä.”

Suomen johtava somerekryn ja henkilöbrändäyksen asiantuntija Tom Laine on Verhon vastauksesta ilahtunut. ”Henkilöbrändäyksen ei tosiaan ole tarkoituskaan olla mitään yltiöpositiivista kivakiva-meininkiä. On aina parempi olla jotain tarttumapintaa” Laine toteaa.

Henkilöbrändi ja henkilöbrändäys ovat kaksi eri asiaa

Brändi ja brändäys on syytä erottaa toisistaan.

”Kaikilla on henkilöbrändi. Se syntyy siitä, miten tekee töitä ja miten kommunikoi yhteisön
kanssa. Se on luontaisesti syntynyt käsitys tekijästä”, Tom Laine sanoo.

Brändillä ei kuitenkaan ole arvoa, jos sitä ei saa missään esiin. Omaa verkostoa kannattaa alkaa
rakentaa jo varhaisessa vaiheessa, mielellään jo opiskeluaikana. Verkostoituminen kannattaa: Sitran Työelämätutkimuksen mukaan vain noin joka neljäs työllistyy avoimeen työpaikkaan. Suurin osa työpaikoista on piilossa ja löytyy esimerkiksi tuttavien tai somen kautta.

Media-assistentiksi opiskellut ja radiokanava NRJ:n aamujuontajana työskentelevä Veronica Verho on huomannut tämän.

”Työtilaisuuksia tulee nimenomaan verkoston kautta. En usko, että olisin radiossakaan töissä ilman sitä”, Verho arvioi.

 

Kaikilla on henkilöbrändi. Se syntyy siitä, miten tekee töitä ja miten kommunikoi yhteisön kanssa.

 

Läsnäololla verkossa on merkitystä, vaikka ei radiojuontajaksi tähtäisikään. Tulevaisuudessa
rekrytointi tulee siirtymään yhä enemmän verkkoon. Moni työnantaja on jo nyt kiinnostunut siitä,
miten työnhakija esittää itsensä ja osaamisensa  verkossa. Siellä kannattaa olla fiksusti läsnä,
miettiä mitä itsestään jakaa ja rakentaa ainakin julkisissa kanavissa hallittua profiilia.

Brändäämisen ei tarvitse olla keinotekoista. Yksinkertaisimmillaan siinä mietitään, mitä tulevaisuudelta
tahdotaan ja kuinka tavoitteisiin päästään.

”Kannattaa pohtia, mikä on oma tapa kommunikoida ja missä kanavassa on siihen soveltuvat
mahdollisuudet, kenties yleisökin”, opastaa Tom Laine.

Ilmaisutavasta riippuen yhdelle luontevin kanava voi olla Twitter, toiselle Facebook. Käyttöönsä voi valjastaa myös Snapchatin tai Instagramin.

”Minulle YouTube oli oikeastaan itsestään selvä valinta. Siinä on matala kynnys, se on hpo. Sitä paitsi kaikki jo vähän niin kuin oli siellä”, nauraa Veronica.

Henkilöbrändäys vaatii töitä ja vie aikaa

Vaikkei vielä olisikaan ammattilainen, vaan vasta opiskelija, on osallistuttava, oltava aktiivinen, keskusteltava ja verkostoiduttava. Osaamistaan pitää jakaa. Myös Veronica pyrkii osallistumaan lähes päivittäin.

”Yritän olla mahdollisimman aktiivinen. Brändini on sisko ja ystävä, siinä pitääkin kommunikoida.
Tykkään esimerkiksi lukea videoiden kommentteja ja vastatakin niihin.”

Hyvä brändi erottuu joukosta, kestää aikaa ja voi kantaa kauaskin. Myös Mariieveronicalla on
pitkän tähtäimen suunnitelmia.

”Minulla voisi tulevaisuudessa olla vaikka oma talk show telkkarissa.”

 

Teksti: Elli Collan, kuva: NRJ Finland