Päivässä mukana – Kesäyrittäjätori

| Kesäyrittäjä-kampanja uutinen
Lauantaina 25.7. vietettiin jännittävää päivää kesäyrittäjien kannalta, nimittäin kesäyrittäjätoria! Kokoonnuimme Oulun kauppatorille kertomaan yrityksistämme ja myymään tuotteitamme. Paikalla oli kymmenen upeaa kesäyritystä: Ateljee Sarkavainio, Kamii-design, Ade K. Design, Kotoisa Kotipalvelut, Corazon Hobbyhorses, Oulun Apupojat, Bakora bakery, Zah Design, NNIKAA ja Näkkyy Studio.

 

Miten päivä meni? Millaiset fiilikset yrittäjillä oli päivän aikana ja sen jälkeen? Entäpä mitä asiakkaat olivat mieltä Kesäyrittäjä-kampanjasta ja toritapahtumasta? Lue juttu alta, tervetuloa seuraamaan toritapahtumapäivää!

 

Perjantai

Toripäivää edeltävänä iltana kysyin muutamalta kesäyrittäjältä heidän fiiliksistään ennen tapahtumaa. Fiilikset olivat odottavaisia. Toiveena oli saada asiakkaita, mutta myös bondata muiden kesäyrittäjien kanssa, sillä koronakesän vuoksi näkemiset olivat jääneet vähemmälle. Tavoitteena oli myös kertoa omasta yrityksestä – se tuntui osasta uudelta ja jännittävältä.

”Odotan päivältä mukavia kohtaamisia ja uusia kokemuksia. Tavoitteenani on myydä sen verran printtejä, että saan kulut katettua ja mahdollisuuden keskittyä taas uusiin projekteihin. Sää jännittää, vaikka olen siihen parhaani mukaan varautunut. Valmistelut ja suunnittelu on kestänyt useamman päivän ja tälläkin hetkellä kirjoittelen sellofaani- ja pahvimeren keskeltä.” Annika Paakkanen NNIKAA:sta kertoi.

 

 

Lauantai

Lauantai-aamu valkeni ja kokoonnuimme järjestämään telttaa edustuskuntoon. Pöydille ilmestyi jos jonkinlaista ihanaa tuotetta: laukkuja, lastenvaatteita, printtejä sekä makeita herkkuja. Palveluita tarjoavat yritykset järjestelivät käyntikorttinsa ja flyerinsa esille. Fiilikset vaihtelivat hyvästä jännittyneeseen ja toiveikkaaseen. Sara ja Juha Näkkyy Studiosta kertoivat suurimpia toiveitaan päivän suhteen. Sara toivoi, että he saisivat myytyä tuotteita ihmisille, joita he eivät tunne. Hän mainitsi tavoitteeksi myös saada mainostettua yritystä. Juha jatkoi kertomalla, että hän haluaisi oppia kasvokkain myymisestä ja saada itsevarmuutta.

Kaikki oli valmista ja päivä alkoi. Tarjolla oli kesäyrittäjien onnenpyörä, mahdollisuus hypätä estettä kepparilla (Corazon Hobbyhorses) ja osallistua kakkuarvontaan (Bakora bakery). Aamusta toripisteellä riitti innokkaita kävijöitä. Onnenpyörän pyöräyttämisen lomassa kysyin ihmisiltä heidän mielipiteitään Kesäyrittäjä-kampanjasta. Vastaukset olivat pelkästään positiivisia:

”Eihän tuosta voi muuta mieltä olla ku tosi hyvä homma!”

”Virkeä meininki! Tuotteet ja palvelut näyttää monipuolisilta, ihanan näköisiä kakkuja!”

”Varsinkin tällaisena aikana arvostaa yrittäjiä todella paljon, että uskaltaa yrittää.”

 

 

Kauppoja ja kiperiä tilanteita

Olimme olleet noin tunteroisen kojulla, kun kuului huudahdus: ”Eka kauppa tehty”! Annika NNIKAA:sta ja Zahra Zah Designistä kertoivat myyneensä ensimmäiset tuotteensa. Kysyin heidän fiiliksiään.

Annika: ”Hyvät fiilikset, tästä tämä lähtee. Toivottavasti suunta ylöspäin!”

Zahra: ”Kuittien ja rahan kanssa toiminta jännittää. Mutta samalla on hauskaa, kun oppii uutta! Asiakaskohtaaminen tuntui jännittävältä.”

Teltan toisella laidalla Oulun Apupojat, eli Simo, Aatu ja Sami kertoivat, että päivä oli mennyt hyvin. Monet ihmiset olivat kehuneet heidän ideaansa, olivatpa he saaneet potentiaalisia asiakkaitakin. Käyntikortteja oli myös jaettu. Entä oliko pojille tullut kiperiä tilanteita vastaan?

”Pitäisi osata tunnistaa, ketkä on kiinnostuneita palvelusta. Pitää myös osata hoitaa ne tilanteet, jos joku sanoo, että ei kiinnosta. Yksi mies kysyi, paljonko maksaa yksi prosentti meidän palvelusta. Se kysymys tuli aika puskista. Mutta hyvin siitä selvittiin, huomasipahan ainakin että on hyötyä pitkästä matikasta!”

Keskipäivä hurahti kuin siivillä ja meininki jatkui iloisena. Oli aika kysyä, mitä yrittäjät olivat huomanneet päivän aikana ja halusivatko he vielä tehdä muutoksia strategioihinsa loppupäivän osalta. Näkkyy Studion Sara ja Juha vastasivat: ”On väliä, millä puolella telttaa myy. Oikealla puolella on kulkenut enemmän ihmisiä, kuin tällä puolella. Olisi ollut hyvä, jos meillä olisi ollut tässä karkkia tai kahvia, se olisi voinut houkutella asiakkaita ostamaan. Mietittiin, että lähdetäänkö kiertelemään tuotteiden kanssa, kun nyt on hiljaisempaa.”

 

 

Hetken kuluttua huomasin Ade K. Designin pisteellä asiakkaita, ja kysyin, mitä mieltä he olivat tapahtumasta. ”Tosi ihana, me rakastetaan käsityötä. Asuin Tampereella, ja siellä oli paljon vahvempi käsityökulttuuri, kuin Oulussa. Sitä on oikeastaan ollut täällä ikäväkin. Siksi haluan tukea tällaisia, vaikkei varsinaista tarvetta olisikaan.”

Päivä alkoi tulla päätökseensä, ja kesäyrittäjät siivosivat pisteitään. Mitä he oppivat päivästä? Esille nousi ainakin markkinointi, joka oli monelle tärkeässä roolissa päivän aikana. Reetta ja Vilma Kamii-designista kertoivat, että he olisivat voineet hommata käyntikortit ja asetella oman pisteensä hieman kauemmas muista. Näin asiakkaille olisi ollut selvää, että he ovat oma yrityksensä. Oona Ade K. Designista olisi tehnyt useampia vaatteita. Annika NNIKAA:sta oppi, että valmisteluista ja suunnittelusta oli hyötyä. Jos hän tekisi saman uudelleen, hän markkinoisi tapahtumaa ja tuotteitaan etukäteen enemmän.

 

 

Mitä kesäyrittäjät sanoisivat ensi vuoden kesäyrittäjille?  

”Kannattaa ehdottomasti osallistua!”

”Rohkeasti vaan mukaan. Päivän aikana oppii uusia taitoja itsensä ja yrityksensä esittelemisestä. Päivän aikana voit myös saada uusia asiakkaita ja ainakin näkyvyyttä.”

Kiitos kaikille kesäyrittäjille ja kojulla käyneille päivästä!

 

Teksti ja kuvat: Reetta Määttä, Louna Writing