Mun elämä, mun rahat -kiertue nostaa rahan keskiöön – ja se kiinnostaa kaikkia

| Artikkeli, Uncategorized

Yläasteen rakennuksen aulassa on vilskettä. Osa oppilaista on puhelimilla, osa vitsailee menoa valvovan opettajan kanssa. Kellojen soitua kasiluokkalaiset vyöryvät koulun liikuntasaliin, jossa penkit on aseteltu puoliympyrän muotoon. Päivän puhujan, TATin työelämäasiantuntija Riikka Lehtisen mikrofoni, valkokangas ja kaiuttimet ovat käyttövalmiudessa. Etukäteen värvätty kolmen oppilaan ryhmä istuu eturivissä. Vielä ei ole tiedossa, millainen haaste heillä on edessä. Yleisö menee istumaan ja lopulta puheensorina hiljenee. Alkaa Mun elämä, mun rahat -kiertue. Aiheena pikavipit, sijoittaminen, säästäminen ja raha.

”Tiedättekste, mikä on budjetti?” Lehtinen kysyy oppilailta. Käsiä nousee. Oppitunti on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Tervehdysten jälkeen huomio on kääntynyt valkokankaalla pyörivään videoon, jolla tavalliset nuoret sekä julkkikset kertoivat suhtautumisestaan rahaan.

Lehtinen avaa järkevän rahankäytön periaatteita selkeästi ja havainnollistaen. Voisiko viikoittaisen mäkkäriaterian sijaan kympin laittaa taskuun ja käyttää rahat lukuvuoden lopussa suurempaan ostokseen, vaikkapa kameraan tai puhelimeen? Monet oppilaista tunnistavat rahojensa valuvan helposti pieniin ostoksiin. Valkokankaan kuva havainnollistaa, kuinka yksittäisten eurojen säästöistä kertyy vähitellen suuri summa.

Mikä pikavippi? Mikä maksuhäiriömerkintä?

Puhutaan myös nuoren talouden uhista ja riskeistä ja niiden tiedostamisen tärkeydestä. Mikä on pikavippi? Entä maksuhäiriömerkintä? Videolla pikavippikierteeseen joutunut nuori kertoo tarinansa. Harmittomasta lainasta alkanut alamäki oli pitkä ja ylös on ollut vaikea päästä. Nyt menee onneksi jo ihan hyvin.

Lopulta vuorossa on tietovisa ja koulun kolmihenkinen joukkue astelee valkokankaan vierelle valmiina taisteluun. Kilpakumppanina vastauksia pohtivat valkokankaalla nuorille tutut vaikuttajat Eino ja Hätä-Miikka.

Yleisö on kirkkaasti kotijoukkueen puolella. Jokaista vastausta seuraa raikuvat aplodit ja kannustushuudot. Luotto luokkatovereiden osaamiseen on vahvaa. Raha puhuttaa ja kiinnostaa oppilaita selvästi niin luokassa kuin sen ulkopuolella. Kun oppilaiden joukkue lopuksi voittaa, taputus kaikuu liikuntasalin avarassa tilassa pitkän aikaa.

Esityksen lopuksi voittajajoukkue palkitaan karkkipusseilla. Puheensorina palaa oppilaiden keskuuteen. Kulunut tunti on selvästi antanut oppilaille ajateltavaa ja keskusteltavaa. Vaikka en kuulu kiertueen kohderyhmään, olen iloinen osallistumisestani. Tilaisuus ja sen pirteä, osallistuva yleisö muistuttaa siitä, että raha ja taloustaidot ovat kaikille yhtäläisen tärkeitä aiheita.

Oman talouden hoito on osa hyvää elämää

Jokainen haluaa pärjätä ja menestyä elämässä. Siksi on olennaista, että meille annetaan mahdollisuus hankkia siihen tarvittavat taidot. Taloudelle tärkeitä onnistumisia politiikassa tai bisneksessä ei tapahdu, ellei nuoria kasvateta talousosaajiksi.

Ensiaskeleet talouden hallintaan on otettava varhain. Niiden ottamiseen lähikoulun liikkasali on erinomainen paikka.

 

Ella Okko

Kirjoittaja on helsinkiläinen lukiolainen, joka on kesällä 2019 töissä Talous ja nuoret TATissa. Taloudesta ja politiikasta kiinnostunut Okko tuo Kun koulu loppuu -mediaan nuorten näkökulmia ja ajatuksia ajankohtaisista asioista.