Sinä et ole yksin

| Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Joskus omat voimat loppuvat. Silloin saa väsyä, olla epätäydellinen ja pyytää apua. Kysyimme Depressiopäiväkirjat-kirjailija Anni Saastamoiselta vinkkejä hetkiin, joissa ei jaksa yksin.

 

Mitä sana ”mielenterveys” tarkoittaa sinulle?

Mielenterveys tarkoittaa minulle henkistä hyvinvointia ja sitä, että on voimia tehdä asioita. Se tarkoittaa, että tunnistan oman jaksamiseni rajat ja osaan sanoa myös ”ei”.

Millaisissa tilanteissa sinun on ollut vaikeaa jaksaa?

Elämääni on mahtunut monenlaista kompurointia peruskoulun koulukiusaamisesta vakavaan masennukseen sairastumiseen ja epävarmuuksiin työelämässä. Koulukiusaaminen rikkoi minut sisältä ja sen tekemää traumaa korjaan nyt terapiassa.

Toimittajan työssä valitettavan yleiset pätkätyösopimukset lietsovat epävarmuutta ja ahdistusta. Vaikeinta on kuitenkin ollut vakava masennus, joka iski syksyllä 2014. Sairaus söi minut kokonaan, enkä ollut enää minä. Olin vain tyhjä, tutiseva kuori. Mikään ei tuntunut miltään – ja jos tuntui, tuntui ahdistavan kauhealta ja raastavalta.

Miten selvisit masennuksesta?

Masennuksesta selvisin läheisteni tuen, lääkityksen ja terapian avulla. En voi sanoa parantuneeni, sillä masennus on sairaus, joka on osa minua. Masennus on sairaus, jonka kanssa opettelen elämään.

Miltä tuntuu, kun mieli on maassa?

Anni Saastamoinen. Kuva: Miikka Pirinen / KosmosKun mieli on maassa, on olo alakuloinen ja vetämätön. Itkettää, ahdistaa ja tekee mieli käpertyä pois maailmasta. Ei kuitenkaan pidä sekoittaa alakuloa masennukseen. Alakuloa tuntee jokainen.

Kulttuurissamme vallitsee kummallinen puhumattomuus: kun joku kysyy, miten menee, sanotaan ”hyvin”, vaikka todellisuudessa asiat olisivat toisin.

Miten mielestä voi huolehtia?

Tärkeää on, ettei vaadi itseltään liikaa – ei tarvitse ylisuorittaa. Uni, ravinto ja liikunta ovat tärkeä osa henkistä ja fyysistä terveyttä. Saa ottaa omaa aikaa, nukkua päiväunia, ottaa jälkiruokaa eikä aina tarvitse olla sosiaalinen ja luova.

Erilaiset häviöt, menetykset ja kompastukset ovat osa elämää. On ihan täydellisen OK olla epätäydellinen ja väsyä. Omien rajojen tunnistaminen jaksamisessa on hirvittävän tärkeää. Omaa oloaan kannattaa kuunnella.

Omien rajojen tunnistaminen jaksamisessa on hirvittävän tärkeää.

Miten selätät stressin?

Yritän muistaa puhua asioista ystävilleni tai aviomiehelleni, jotten kasaisi negatiivisia ja ahdistavia asioita vain itseeni. Puhumalla asiat pienenevät ja taipuvat kontekstiin, eivätkä tunnu niin tappavilta kuin silloin, kun ne hautaa sisuksiinsa.

Millaiset asiat auttavat sinua jaksamaan?

Rakkaat ihmiseni, Herra Sinikka -koiramme, lukeminen ja liikunta.

 

Näin haet ammattiapua

  • Ota yhteyttä koulupsykologiisi, -kuraattoriisi tai terveydenhoitajaasi. He auttavat sinua eteenpäin.
  • Apua kannattaa pyytää, vaikka vaivaavat asiat tuntuisivat pieniltä.
  • Käynnit ovat luottamuksellisia ja vapaaehtoisia.

Teksti: Minttu Hytönen, kuvat: Miikka Pirinen

Lue lisää mielen hyvinvoinnista.


Share on FacebookTweet about this on Twitter