Tapahtumia oppimisen ja verkostoitumisen tukena

| Kesäyrittäjä-kampanja uutinen
Kesäyrittäjä-kampanjassa me mentorit haluamme tarjota yrittäjille mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja oppimiseen mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti. Tämän takia järjestämme kesän aikana useita erilaisia tapahtumia. Tässä kirjoituksessa selviää, mitä tapahtumia olemme päässeet tänä kesänä järjestämään!

 

Koronan aiheuttamat rajoitukset ovat tänä kesänä hieman mutkistaneet tapahtumien suunnittelua ja osa tapahtumista onkin päädytty järjestämään etäversioina. Etätyöskentely on tuonut paljon uusia tapoja toteuttaa tapahtumia, joista osa varmasti säilyy myös seuraaville vuosille. Kesän loppua kohden olemme päässeet enemmän myös livetapahtumien äärelle.

Kampanjan alussa olleiden pakollisten sparrausten lisäksi olemme kesän aikana järjestäneet useita vapaaehtoisia lisäsparrauksia, joihin olemme saaneet mielettömän osaavia puhujia paikalle. Aiheina lisäsparrauksissa ovat olleet esimerkiksi nettisivujen tekeminen, markkinointi sosiaalisessa mediassa ja LinkedIn-palvelun hyödyntäminen verkostoitumisessa. Kaikki lisäsparraukset on järjestetty etänä, mikä on mahdollistanut kaikkien kaupunkien kesäyrittäjien osallistumisen sparrauksiin.

 

 

Verkostoituminen on tärkeä osa kesää

Oppimisen lisäksi kampanjan tärkeänä tavoitteena on verkostoitumisen mahdollistaminen. Tätä olemme toteuttaneet niin etä- kuin livetapahtumien avulla. Etätapahtumissa olemme tutustuneet toisiimme Zoom-sovelluksen välityksellä. Koska koronatilanne on Uudenmaan alueella ollut vahvimmillaan, on etätapahtumia järjestetty pääkaupunkiseudulla hieman enemmän kuin Oulussa. Etätapahtumissa paikalle tulleet kesäyrittäjät ovat saaneet vertaistukea ja neuvoja niin toisilta kesäyrittäjiltä kuin mentoreilta.

 

 

Oulussa puolestaan livetapaamisia on ollut enemmän. Yllä olevassa kuvassa vietettävät Keskiviikkokahvit on järjestetty viikoittain. Lisäksi Oulussa aikaa on vietetty piknikin merkeissä. Pääkaupunkiseudulla Helsinki ja Vantaa ovat yhdistäneet voimansa ja kaikki livetapahtumat ovat olleet kaupunkien yhteisiä. Pääkaupunkiseudulla livetapaamisia on kesän aikana ehtinyt olla kaksi: aamupala puistossa ja iltapäivä-piknik yhden kesäyrittäjän kahvilassa.

 

 

Sosiaalinen media mahdollistaa erilaiset tapahtumat

Someen liittyviä tapahtumia on tänä kesänä kehitetty lisää. Instagramissa oli menestyksekäs markkinointivideokilpailu, johon osallistui yhteensä 14 yritystä omalla videollaan. Näistä viisi pääsi finaaliin keräämään tykkäyksiä Instagramissa.  Toinen uusi Instagramiin liittyvä tapahtuma on IG-livet, joita pidimme kolmen liven sarjan. Jokaisessa IG-livessä oli mielenkiintoinen nuori yrittäjä kertomassa kokemuksiaan ja jakamassa vinkkejä kesäyrittäjille.

Halusimme tarjota kesäyrittäjille mahdollisuuden myydä tuotteittaan ja palveluitaan kesän aikana. Pääkaupunkiseudulla myös tässä hyödynnettiin sosiaalista mediaa ja myyntialusta toteutettiin Facebook-tapahtuman muodossa. Facebookin myyntitapahtuma järjestettiin yhteistyössä pääkaupunkiseudun 4H-järjestön kanssa ja näin saimme paljon erilaisia yrityksiä esille. Oulussa järjestettiin tämän lisäksi torimyyntitapahtuma, joka puolestaan toteutettiin livenä. Torimyyntitapahtumaan osallistui noin 15 yrittäjää ja se sai positiivisen vastaanoton ohikulkijoilta. Monet yrittäjät saivat myytyä tuotteitansa sekä varmoja asiakaskontakteja omille palveluilleen. Osa yrittäjistä innostui jopa niin, että sopivat keskenään varaavansa pöydän ja tulevansa torille uudestaan!

 

Kuva: Reetta Määttä, Louna Writing

 

Kampanja huipentuu kesän lopussa

Vielä ennen kampanjan loppua ehdimme tekemään myös yhden yritysvierailun Startup Saunalle. Yritysvierailu toteutui etänä, jolloin kaikkien kaupunkien kesäyrittäjät pystyivät osallistumaan vierailuun. Yritysvierailun tavoitteena oli inspiroida ja innostaa kesäyrittäjiä sekä tarjota heille tietoa pääkaupunkiseudulla toimivista yrittäjien tukipalveluista.

Kesän yrittäminen huipentuu kampanjan lopputapahtumaan. Eri alueiden lopputapahtumissa kuullaan loistavia puhujia, syödään hyvin, verkostoidutaan ja nautitaan yhteisestä ajasta. Lopputapahtumassa juhlistetaan kesän onnistumisia, joita jokaiselle kesäyrittäjälle on varmasti kertynyt.

On ollut mahtavaa päästä järjestämään näin laajasti tapahtumia huikeille kesäyrittäjille. Vaikka kampanjan alkaessa kesän tapahtumien suunnittelu oli tapaamisrajoitusten vuoksi haastavaa, saimme silti järjestettyä paljon erilaisia tapahtumia.  Myös yrittäjiltä olemme saaneet paljon positiivista palautetta tapahtumien monipuolisuudesta, mikä on ollut mahtavaa. Tyytyväiset ja innostuneet kesäyrittäjät ovat meidän työmme helmi!

 

Helsingin mentorit – Matti, Elli ja Leevi