Älypuhelinsovellukset ja sosiaalisen median mainokset tavoittavat nykypäivän työnhakijan

|

Nykyään teknologian määrä vain nousee. Tämä voi myös vaikuttaa työnhakuun ja teknologiaan, jolla osaaviin työntekijöihin saa yhteyttä. Nykypäivän työnhakijat käyttävät vähintään kolmea eri teknologiaa työnhaussa.

Kasvavan osaajapulan takia hyvän rekrytointistrategian luomiseksi ja ylläpitämiseksi on hyvin tärkeää ymmärtää, keitä hakijat ovat, heidän kiinnostuksenkohteensa ja päätöksentekoonsa vaikuttavat asiat.

Global Candidate Preferences -tutkimuksen mukaan nykyään työnhaussa etenkin nuoret nousevat omaksi ryhmäkseen, tätä ryhmää kutsutaan HR-teknologian aikaisiksi omaksujiksi.

Tutkimuksen mukaan HR-teknologian aikaiset omaksujat ovat käyttäneet vähintään kolmea eri teknologiaa työnhaussa viimeisen puolen vuoden aikana. Näihin teknologioihin sisältyvät sosiaalisen median mainokset, älypuhelinsovellukset, virtuaaliset työpaikkamessut, tekstiviestit yrityksiltä ja yrityksille, videohaastattelut, chat-palvelut sekä pelillistetyt kykytestit. HR-teknologian aikaiset työnhakijat ovat uniikkeja ja nuoria Z -ja Y -sukupolveen kuuluvia työnhakijoita. 35% kaikista työnhakijoista kuuluu Y-sukupolveen ja 29% Z-sukupolveen.

Tutkimuksessa selvisi myös että, työnhakijat sanovat sosiaalisen median mainosten, älypuhelinsovellusten, chat-palveluiden ja kykyarviointen olevan avain uusiin työmahdollisuuksiin. Vaikka rekrytointistrategia kehittyy, 26% työnhakijoista pitää edelleen henkilökohtaisia haastatteluja parhaimpana vaikutustapana työnantajien kanssa.
Noin 11% työnhakijoista ovat HR-teknologioiden aikaisia omaksujia joista 73% on klikannut mainoksia somessa. Kaikista työnhakijoista 31% on klikannut some-mainoksia.

Lähteet:

Manpower.fi: Mitä tiedämme työnhakijoiden teknologiamieltymyksistä? 
Manpower.fi: Infograafi: Mikä teknologia tavoittaa nykyajan työnhakijan?

Teksti on tiivistetty Manpower.fi -sivuston jutusta syksyllä 2018 TATin TET-harjoittelijan toimesta.