Vastaanottovirkailijan pitää osata asettua asiakkaan tasolle

| Artikkeli, Kesätyökokemus, Vastuullinen kesäduuni

Jasmine Michaelidis

Vastaanottovirkailija
Radisson Blu Marina Palace, S-ryhmä

Millaista työ vastaanottotyöntekijänä on?

Vastaanottovirkailijan pitää tietää kaikki. Jos ei tiedä, on pakko opetella. Tehtäviini kuuluvat kaikki vieraiden vastaanottoon liittyvät toimet, check-in sekä check-out ja asiakkaiden auttaminen kaikessa, missä tarvitaan.

Miten päädyit alalle?

Olen aiemmin kouluttautunut liikunnanohjaajaksi, mutta kaipasin säännöllisempää työtä. Asiakaspalvelutyö ja ihmisläheisyys kiinnostivat, joten hakeuduin vastaanottovirkailijan koulutukseen. Olen itse puoliksi kreikkalainen ja käynyt englanninkieliset koulut, joten halusin kansainväliseen työympäristöön.

Millainen koulutus on?

Vastaanottovirkailijan koulutus kesti aikuisopiskeluna vuoden. Viralliselta nimeltään tutkinto on hotelli- ravintola- ja catering-alan perustutkinto. Opintojakso on melko intensiivinen ja sen aikana tehdään paljon töitä.

Miten tulit töihin Radisson Blu Marina Palaceen?

Suoritin opintoihin liittyviä harjoitteluja täällä ja tykästyin paikkaan. Valmistuin toukokuussa 2018 ja jatkoin täällä kesätyöntekijänä. Täällä on hyvä yhteishenki, kaikki puhaltavat yhteen hiileen. Pidän talon tavasta toimia. Myös asiakkaat ovat tosi mukavia. Sopeutuminen uutena työntekijänä jännitti, mutta minut otettiin erittäin hyvin vastaan.

Mitä ominaisuuksia työssä tarvitaan?

Pitää osata asettua asiakkaan tasolle. Vastaanoton henkilökunta on yleensä se ensimmäinen, jonka asiakas kohtaa, eli täytyy olla palvelualtis, sosiaalinen ja tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Hotellijärjestelmien tuntemusta tarvitaan ja kielitaidosta on tietysti myös hyötyä. Ongelmanratkaisukyky on tärkeä taito.

Mikä työssäsi Radisson Blulla on parasta?

Asiakkaat ja se, että joka päivä oppii uutta. Asiakaspalvelutilanteet ovat vaihtelevia ja saan olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa. Meillä on paljon liikematkustajia, eli kuulen paljon eri kieliä ja näen eri kulttuureja. Se on hyvin mielenkiintoista. Työilmapiiri on hyvä, meillä on jokaisessa päivässä positiivisuus mukana.

Miten sinut perehdytettiin työhön?

Kädestä pitäen! Hotellipäällikkömme on huolellinen ja hyvä perehdyttäjä. Täällä halutaan heti alusta alkaen, että työntekijä ymmärtää ja oppii asiat. Kesätyöntekijöille on omat perehdytysohjeet. Hotellipäällikön lisäksi myös muut, talossa pidempään olleet työntekijät ovat aina olleet valmiina auttamaan.

Kuinka itsenäistä työsi on?

Itsenäisiä päätöksiä toki tehdään, mutta aina voidaan esimerkiksi soittaa hotellipäällikölle ja kysyä, jos ei tiedetä jotain. Työn alussa jouduin kysymään asioita useinkin, mutta koskaan ei tullut sellaista oloa, etteikö niin olisi saanut tehdä. Täällä ihmiset pelaavat yhteen.

Millainen työnantaja S-ryhmä ja Radisson Blu kokemuksesi mukaan on?

Reilu, joustava ja luotettava. Minulla on pieni lapsi ja tästä syystä teen mieluummin aamu- kuin iltavuoroja. Tämä otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon työvuorosuunnittelussa. Täällä ollaan myös avoimia keskustelulle, eli jos jokin asia tuntuu kaipaavan muutosta, siitä voi puhua ilman että jännittää, tuleeko jotain negatiivisia seuraamuksia. Meillä on myös hyvät henkilöstöedut.

Onko jokin työn osa-alue yllättänyt sinut?

Pyrimme aina kohtelemaan jokaista asiakasta yksilönä ja saamaan aikaan sellainen wow-efekti. Tehdään jotain pientä ekstraa, eli minulla on päivittäisessä työssäni valtuudet yllättää asiakas positiivisesti. Aina ei tarvitse toistaa samaa kaavaa, vaan täällä saa soveltaa ja käyttää mielikuvitusta.

Onko jokin asiakaspalvelutilanne jäänyt erityisesti mieleesi?

Meillä asui täällä pidemmän aikaa perhe, jonka pienelle pojalle vierailu Muumimaailmassa oli mielettömän iso juttu. Hän puhui suunnattoman innostuneena muumeista ja Muumimaailmasta ihan päivittäin. Heidän taas vierailtuaan Muumimaailmassa ja palattuaan hotelliin, kävin tilaamassa keittiöstä pojalle Muumi-kekseillä koristellun jäätelöannoksen, jonka itse vein heidän huoneeseensa. Kerroin, että Muumimamma oli lähettänyt sen hänelle. Pojan ilme oli aivan korvaamaton, eikä hänen äitinsäkään oikein tuntunut tietävän, itkeäkö vai nauraa. Myöhemmin hän soitti ja kiitti kovasti ja sanoi, että varmasti tulevat meille vielä uudestaan. On mahtavaa ilahduttaa asiakkaita tällä tavalla. Pienillä jutuilla voi saada aikaan suuria asioita.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Olen tällä hetkellä Radisson Blulla kesätyöntekijänä, mutta työ luultavasti jatkuu syksyllä. Ala tuntuu joka tapauksessa omalta, eli haluan jatkaa tämän työn parissa ja kehittyä siinä edelleen – oppiminen ei lopu koskaan.

Millaisia neuvoja antaisit alaa harkitseville tai sitä jo opiskeleville?

Kun tulee töihin hotelliin, on hyvä käydä koko talo läpi. Jos haluaa kokousemännäksi, kannattaa tulla esimerkiksi respaan vähäksi aikaa töihin, jotta tietää miten se toimii. Sama pätee myös toisinpäin. Kokonaiskuvan ymmärtäminen auttaa aina tekemään sen oman duunin paremmin.

Tutustu S-ryhmään työnantajana

 

Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen ja TAT-Palveluiden luotsaama kampanja, joka on toteutettu yhteistyössä TATin ja T-Median kanssa. Se kokoaa yhteen työnantajat, jotka ovat sitoutuneet vastuullisen kesätyön periaatteisiin ja haluavat tarjota nuorille hyviä kesätyökokemuksia.

Vastuullinen kesäduuni 2019 -kampanjan pääyhteistyökumppaneina toimivat TeliaDestiaS-ryhmä, Kojamo, L&T, Promotion Point, ManpowerGroup,  ja Elinkeinoelämän keskusliitto.

Osoitteesta kesaduuni.org löydät vinkkejä, tarinoita ja videoita vastuullisesta kesäduunista.

Vastuulliset kesätyöpaikat löydät osoitteista kesaduuni.org ja www.oikotie.fi/tyopaikat

Alle 18-vuotiaiden kesätyöpaikat löydät kootusti osoitteesta https://kesaduuni.org/kesatoita-alle-18-vuotiaille/.

 

Teksti ja kuva: Siiri Huttunen

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä S-ryhmän kanssa.