Viisi vinkkiä, joilla vähennät yksinäisyyttä

| Artikkeli, Mieli ja hyvinvointi, Mun elämä

Tuntuuko olo yksinäiseltä kavereiden keskellä? Puuttuuko ympäriltäsi ihmisiä? Miten vähentää yksinäisyyttä? Kokosimme vinkkejä, joiden avulla voit pyrkiä eroon yksinäisyydestä.

1. Puhu yksinäisyyden tunteesta

Opettele sanoittamaan tunteita, jotka yksinäisyyteen liittyvät. Kerro vanhemmillesi tai kavereillesi niistä. On yllättävän yleistä, että ihmiset kokevat emotionaalista yksinäisyyttä, vaikka ympärillä olisi läheisiä.

2. Löydä ystäviä verkosta

Samanhenkisiä ihmisiä voi löytää erilaisista harrastusryhmistä, sosiaalisesta mediasta tai yhdistyksistä. Netissä keskustelun aloittaminen on usein helpompaa kuin kasvotusten.

3. Tapaa uusia ihmisiä harrastusten kautta

Pidätkö lemmikkieläimistä? Lemmikin kautta voi olla helpompaa tutustua uusiin ihmisiin. Myös liikunta- ja taideharrastukset kokoavat yhteen ihmisiä, joihin on helppoa tutustua yhteisen kiinnostuksen kohteen kautta.

4. Opettele arvostamaan itseäsi

Joskus voi olla, että arvostava ja myötätuntoinen puhe kohdistuu kaikkiin muihin paitsi itseesi. Ole myötätuntoinen itseäsi kohtaan ja harjoittele arvostamaan erilaisia piirteitäsi. Suhtaudu itseesi kuten suhtautuisit parhaaseen ystävääsi!

5. Ota yhteyttä auttaviin tahoihin

Sekasin-chatissä voit puhua mieltä painavista asioista nimettömänä ja luottamuksellisesti. HelsinkiMissio ylläpitää Nuorten kriisipistettä, joka tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista keskusteluapua.

Nuorten turvatalot tarjoavat keskusteluavun lisäksi muun muassa itsenäistymisen tukea sekä ystävä- ja ryhmätoimintaa. Mielenterveysseuran kriisipuhelimessa saat keskusteluapua vaikeisiin tilanteisiin. Myös koulukuraattori, terveydenhoitaja ja koulupsykologi ovat sinua varten.

 

Vinkkejä varten on haastateltu kriisityöntekijä Katja Laamasta HelsinkiMissiosta.

Lue myös, mitä tarkoitetaan yksinäisyydellä, jota koetaan ystävien keskuudessa.

Teksti: Kun koulu loppuu -toimitus, kuva: 123rf.com