VVO:lla korostuu asiakaslähtöinen ja energinen asenne

| Kesätyökokemus, Kiinteistöpalveluala

Juuso Purovuo, 25, on työskennellyt VVO-konsernin asiakaspalvelukeskuksessa palveluneuvojana.

 

Millainen toimenkuvasi on ja millaiset tehtävät kuuluvat vastuullesi?

Toimin palveluneuvojana pääkaupunkiseudun Lumo-kotikeskuksessa asiakaspalvelussa. Opastan asiakkaita esimerkiksi asunnon hakuun, huoltoon ja vuokran maksuun liittyvissä asioissa. Aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Suuri osa työstäni on asiakkaiden neuvomista puhelimessa, sähköpostitse ja Koti Nyt -palvelun chatissa.

Millainen on koulutustaustasi?

Olen ylioppilas.

Miksi olet kiinnostunut juuri tästä alasta?

Vuokra-asuminen on tämän hetken isoja trendejä. Tämä on myös mukavan ihmisläheistä työtä.

Mikä sai sinut alun perin kiinnostumaan työmahdollisuudesta VVO-konsernissa?

Lukion jälkeen työskentelin kaksi vuotta Helsinki-Vantaan lentokentällä ja siitä seuraavat noin kaksi vuotta Göteborgissa, Samsungin teknisessä tuessa, jonka jälkeen muutin takaisin Suomeen. Satuin bongaamaan avoimen haun työnhakuvaiheessa ja päätin laittaa hakemuksen sisään. Silloin kesällä 2015 oli tämä Vastuullinen kesäduuni -kampanja meneillään. Onni potkaisi ja pääsin tänne töihin. Kuulin jälkikäteen, että hakijoita oli ollut yli tuhat.

Miten sinut otettiin vastaan työyhteisössä? Kuinka perehdytys sujui?

Tosi hyvin! Tästä kuuluu suuri kiitos esimiehelleni sekä kaikille kollegoille. Minut otettiin oikein lämpimästi vastaan ja työkavereilta on saanut aina apua. Meille järjestettiin yhteinen perehdytyspäivä, johon kutsuttiin kaikki yrityksen kesätyöntekijät. Perehdytyksessä olin alkuun kaksi viikkoa muutaman kokeneemman kollegan oppipoikana ennen siirtymistä itsenäiseen työskentelyyn.

Mitä olet oppinut työssäsi?

Tässä oppii koko ajan kaikenlaista uutta, aina kehitetään parempia ratkaisuja. Saamme jatkuvasti koulutusta uusiin asioihin. Asiakaspalvelussa oppii kuuntelemaan, se on yksi tärkeimmistä taidoista tässä työssä ja sitä oppii päivä päivältä lisää. Täällä oppii myös arvostamaan ihmisten erilaisuutta.

Minkälainen työilmapiiri tiimissänne on?

Tosi positiivinen! Ihmiset moikkaavat aamulla töihin tullessa hymyillen, siitä on sitten kiva ottaa se kahvikuppi käteen ja aloittaa työt. Täällä on myös tehokas ja avulias ilmapiiri, kaikki tietävät tarkalleen työtehtävänsä ja apua voi aina kysyä vaikka lähimpänä istuvalta kollegalta.

Minkälaiset kehittymismahdollisuudet VVO-konsernissa mielestäsi on?

Hyvät, niin oman työtehtävän sisällä kuin sen ulkopuolellekin. Täällä on töissä paljon ihmisiä, jotka ovat nykyään eri tehtävissä kuin missä aloittivat. Tämä on sellaista jatkuvaa oppimista, kouluttautumista ja kehittymistä.

Millainen työnantaja VVO-konserni on?

Luotettava ja vastuullinen. Kertoo aika paljon, että henkilöstötutkimuksissa työntekijöillä on selkeä ymmärrys, tieto ja luottamus siihen, että konserni panostaa paljon työntekijöiden työhyvinvointiin. On päivittäin sellainen olo, että on tärkeä työntekijä yritykselle. Vaikka onkin yksittäinen palveluneuvoja tuolla asiakaspalvelukeskuksessa, niin tuntuu että välitetään.

Mikä työssäsi on parasta?

Mitään yksittäistä asiaa on mahdoton sanoa, kyllä se lähtee päivittäisen tekemisen kautta. Pienet asiat tekevät ison hyvän kokonaisuuden. Päivän aikana tulee vastaan monenlaisia tapauksia ja saan aina hyvän mielen kun pääsen auttamaan asiakasta.

Mikä on ollut mieleenpainuvin tapahtuma työssäsi?

Kaikki henkilöstötapahtumat ja yhteiset koulutukset sekä aivan erityisesti ne, joissa pääsee näkemään yrityksen työntekijöitä myös muualta Suomesta kuin pääkaupunkiseudulta. Yksittäisenä tapahtumana tulee tietysti mieleen se, kun esimies tuli jokunen viikko takaperin perjantai-iltapäivällä kertomaan, että työsuhteeni vakinaistetaan.

Miten suosittelisit tätä alaa nuorille?

Tämä on laajamittainen ala, joten täältä voi löytyä paljonkin mielenkiintoisia työtehtäviä. Työssämme korostuu asiakaslähtöinen sekä energinen asenne ja ulospäinsuuntautuneisuus. Asiakaspalvelun lisäksi löytyy muun muassa myyntineuvottelijan hommia markkinoinnista kiinnostuneille. Vuokravalvonnan puolella pääsee pyörittelemään numeroita ja papereita. Ja sitten on tietysti isännöintipuoli, jos itse asumiseen liittyvät asiat kiinnostavat. Vaihtoehtoja on todella paljon.

Teksti ja kuva: Niko Jekkonen

Artikkeli on tehty yhteistyössä VVO:n kanssa.